Donderdag 22 april 2021

22 april 2021 - Nijverdal, Nederland

Natuurlijk maken we ook hier met dit mooie weer een fietstocht. Vlak bij de manege waar wij staan, zien we een paartje grauwe ganzen met drie jongen.

210422 grauwe ganzen

Zodra ze ons ontdekken, schieten ze het water in. We beginnen met een route ten noorden van de N35. Hier heet het niet voor niets Veenweg, want aan beide zijden van de weg zie je de bomen in een klein laagje water staan. We rijden onder de spoorbaan en de weg door en komen dan bij het Notterveld. Dit hoort allemaal bij de Gemeente Wierden. Het is afwisselend bos, heide en weide. Bij Notter zien we een schutstal uit 1690.

210422 schutstal

De boeren van de Boermarken bepaalden samen het aantal vee dat in een hun gebied mocht grazen. De dieren waren gemerkt en als er een stuk vee van een andere Boermark werd aangetroffen, werd deze in de schutstal opgesloten. De eigenaar kon tegen betaling van een boete zijn vee terugkrijgen.

210422 Regge

Wij rijden een stuk langs de Regge die hier door het landschap slingert. Voordat we Rijssen binnenrijden, komen we langs kasteel De Oosterhof.

210422 kasteel De Oosterhof

Het is nu een museum. In de tuin voor het museum wordt een opname gemaakt van de burgemeester (met oranje das) voor de Koningsspelen. Hiermee opent hij de volgende dag virtueel de spelen in zijn gemeente. In Rijssen gaan we naar de viswinkel die we op het internet gevonden hebben, voor een lekker broodje haring. Na knooppunt 88 raken we de route kwijt, maar we zien wel de gewone fietsbordjes naar Nijverdal. Die volgen we dan en komen zo weer op de knooppuntenroute terecht, waarmee we op de manege terugkomen. Vandaag hebben we toch 35,5 km gereden. Het fietsen gaat steeds gemakkelijker. We hebben vanaf 16 maart maar eventjes 800 km met de fiets afgelegd.