Donderdag 23 maart 2023

23 maart 2023 - Stellendam, Nederland

We beginnen onze fietstocht in Stellendam bij de molen.

230323 molenDeze draait zo waar en met maar twee zeilen bespannen, zit de vaart er best wel in. Er staat een zeer stevige wind. Dat merken we pas goed als we langs het Grevelingenmeer rijden. Met Ouddorp in het zicht komen we tot de ontdekking dat Paul’s batterij bijna leeg is. Die is dus gisterenavond vergeten deze op te laden. We besluiten daarom om terug te keren, want ook op de ecostand (laagste stand) is het niet te doen tegen de stevige wind in. Bovendien houden zijn knieën het niet vol. Na de lunch vertrekken we opnieuw, weliswaar niet langs de dijk, maar rechtstreeks naar Ouddorp toe. We kiezen wel voor Ouddorp-Haven omdat we die even willen bekijken.

230323 haven

Dit is best wel de moeite waard, We rijden nu terug naar Ouddorp-centrum, waar we veel mooie en oude gebouwen kunnen fotograferen.

230323 cafe-restaurant230323 restaurant 230323 raadhuis

Bij de Hervormde kerk staat een soort monument ter gedachtenis aan het uitmijnen van land.

230323 monument voor uitmijnen

Ter herinnering aan het “uitmijnen” en omzetten van de Ouddorpse akkers in het begin van de 20e eeuw. Door het uitmijnen ontstond het unieke Zandwallengebied.

We rijden nu langs de duinen van Goeree richting Goedereede, Havenhoofd en zo terug naar Stellendam.

230323 duinen 230323 boot op zee

Waar de foto van de duinen is gemaakt, zien we ook een boot in zee. Met 38 km werden het vandaag wat meer kilometers omdat er zo’n 12 kilometer “dubbel” zijn gereden”. Het miezerbuitje dat voor twee uur “op het programma” stond, bleef gelukkig uit.