Woensdag 22 maart 2023

22 maart 2023 - Stellendam, Nederland

De dag begint met regen. Volgens de buienradar kunnen we net na de lunch tot zo drie uur droog fietsen. We pakken daarom de fiets en rijden naar Goedereede, een prachtig stadje met heel veel oude gebouwen. We vergeten onze tijd een beetje met al dat moois. We beginnen bij de entree van het stadje met een beeld van een verdedigster.

230322 Verdedigster

Verdediging van Goedereede op 22 juli 1490 ten tijde van de Hoelse en Kabeljauwse twisten. Door afwezigheid van de mannen, die ter visserij op zee waren, verdedigden de vrouwen de stad tegen de Hoeksen met kokende pek en teer. De vijand moest na een gevecht van 7 uur aftrekken.

230322 verdediging 1490

Aan de overkant staan bij de muur nog wat oude kanonnen. We rijden het stadje in naar de kerktoren van de voormalige Catharinakerk die stamt uit 1512.

230322 toren vm Catharinakerk

De rest van de kerk is door slecht onderhoud ingestort. De toren is ook nog heel lang als vuurtoren gebruikt. Op de fundamenten van de oude kerk is een nieuwe Hervormde kerk gebouwd, Deze kerk werd in 1708 in gebruik genomen.

230322 straatje I 230322 doorkijkje

We gaan terug naar de markt, die vol staat met mooie gebouwen.

230322 hoekje markt

Zo is er het voormalig raadhuis en hotel “de Gouden Leeuw” mag er ook zijn.

230322 Markt

Het dorp uitrijdend maakt Paul nog een overzichtsfoto.

230322 visser

In Havenhoofd staat een beeld van een visser met een mand vis. De vissers moesten vroeger alles met de hand boven brengen. Het begint nu te regenen zodat we de poncho’s aantrekken en snel terug naar de CP rijden. De tocht van vandaag was iets meer dan 15 km lang en de regenbui begon ook zo tegen drie uur en dat  was ook precies de voorspelling van de buienradar. We zijn buiten in beweging, dat natuurlijk beter is dan de hele dag binnen zitten.