Donderdag 6 oktober 2022

6 oktober 2022 - Oldenzaal, Nederland

Vandaag gaan we Oldenzaal bezoeken.

221006 erfgoed Gelderman kantoor

We rijden de stad binnen bij de kantoren van industrieel erfgoed Gelderman. We kopen bij de VVV een uitgevoerd stadswandelingboekje door de historische binnenstad. De medewerkster van de VVV vindt ons zodanige enthousiaste toeristen dat zij van ons een foto voor promotiedoeleinden wil maken. We zullen hun website in de gaten houden.

221006 pomp

We beginnen bij de stadspomp.

Dit is een kopie van de originele pomp die in 1862 door bisschop Kistemaker aan de stad werd geschonken als dank na zijn plechtige intocht in Oldenzaal bij zijn wijding tot bisschop. De originele stadspomp werd na aanleg van het waterleidingnet in de stad in de 20e eeuw afgebroken.

We rijden naar de Deurningerpoort. Alle 3 poorten zijn in 1863 gesloopt. Het onderhoud was te duur en de machines voor de dan opkomende textieindustrie o.a. die van Gelderman pasten er niet onderdoor.

221006 anderhalve man en een paardekop 221006 Hennie Kuiper

Waar de Deurningerpoort gestaan heeft, staat nu het beeld “Anderhalve man en een paardekop”. In de Grootestraat hebben ze een flink aantal koperen platen aangebracht, waarop winnaars van gouden medailles vermeld staan, o.a. deze van Hennie Kuiper.

221006 Hotel Ter Stege

Op de Groote Markt zien we in een hoek Hotel Ter Stege, dat in 1933 volledig afbrandde en in Amsterdamse Stijl werd herbouwd. Op de Groote Markt waren in 1901 aan de westzijde ook al drie panden in de as gelegd. Bij de Ganzenmarkt vinden we de Hofkerk.

221006 Hofkerk

Eerst heeft hier een waterstaatskerk gestaan. In 1809 mochten de protestantse Oldenzalers niet meer in de Plechelmuskerk kerken op last van Koning Lodewijk Napoleon, die deze kerk teruggegeven had aan de katholieken. Met voor de helft subsidie van de staat en de andere helft opgebracht door vermogende protestantse Oldenzalers werd deze waterstaatskerk gebouwd. Deze werd in 1934 vervangen door deze in Amsterdamse stijl gebouwde Hofkerk.

We komen in de Marktstraat langs het J.W. Racerhuis met Koetshuis. Mr. Racer was een tijd burgemeester van Oldenzaal en heeft zich als vooraanstaand patriot gekeerd tegen de Twentse drostendiensten, die zwaar ingrepen op het leven van de Twentse boeren.

221006 straatje 221006 Palthe Huis

Het Koetshuis is in feite een klein stadsboerderijtje. Nu is het een concertzaal en trouwgelegenheid. Het hoofdgebouw is in gebruik als Groote Sociëteit. Het Palthehuis dateert van 1640. Het is nu ingericht als stadsmuseum. Het woonhuisgedeelte is ingericht als een 18e eeuws patriciërshuis. Het Oude Raedthuys was vroeger ook gevangenis. Onderweg hebben wij gelezen dat in de kelder van dit gebouw Huttenkloas samen met zijn vrouw en zonen gemarteld is en tot een bekentenis is gedwongen van het plegen van een aantal roofmoorden. Hij is ook hier geëxecuteerd.

221006 oude stadswapen 221006 Sinti monument Sintimonumen

In de timpaan vinden we het mooie oude stadswapen. Het huidige stadswapen is meer gestileerd. Achter het gemeentehuis is een herdenkingstuin waar verschillende monumenten staan. Er is o.a. een monument voor WOII, een Joods monument en een Sinti monument.

221006 Plechelmustoren 221006 slijpen

Bij de Plechelmus basiliek zien we een groot aantal gleuven in de muur.

Deze gleuven zijn ontstaan doordat gelovigen met een scherp voorwerp(spijker) slijpsel van de Bentheimer zandsteen afschraapten. Aan dit poeder werd een geneeskrachtige werking toegeschreven tegen maag- en darmstoornissen. Vermengd met boter werd het ook als zalf gebruikt.

Nadat we boodschappen gedaan hebben bij de Jumbo van de beroemde scheidsrechter Björn Kuipers, fietsen we terug naar onze CP “Winnie’s Wereld”.

221006 Winnie's Wereld

1. Lilian:
    12 oktober 2022
    wat n mooie plek
    nooit in Oldenzaal geweest, maar fijn dat we nu toch mee kunnen genieten