Maandag 1 april 2024

1 april 2024 - Nuenen, Nederland

Volgens de weerberichten wordt het vanmiddag pas beter. Vandaar dat wij pas na de brunch gaan fietsen. De bestemming is Nuenen. Via de knooppunten die we uitgekozen hebben, rijden we daarheen.

240401 Fietsronde van Gerwen I 240401 Fietsronde van Gerwen II

Bij Gerwen echter is de weg afgesloten voor een wielerronde. Er wordt ons goed uitgelegd hoe we moeten omrijden. Alleen zijn we dan wel van onze knooppuntenroute af. In onze knooppuntenatlas vinden we een alternatieve route.

240401 gemeentehuis 240401 Hertog Jan II 240401 gemeentewapen wapen van Nuenen

Wij komen bij het gemeentehuis het dorp binnen. Dit gemeentehuis was in 1930 als particulier huis gebouwd. Later is het verkocht aan de gemeente die er het gemeentehuis er van maakte. Voor het gemeentehuis staat een beeld van Hertog Jan II van Brabant. Vlak bij het gemeentehuis staat het kerkje dat van Vincent van Gogh geschilderd heeft.

240401 kapel

Je kunt het fotograferen door een lijst heen.

240401 kostershuisje

Wij rijden naar het centrum, waar we een leuk kostershuisje zien. Het is gebouwd als wevershuisje, maar later heeft de koster-organist er gewoond en daarom heet het nu het Kostershuisje. We gaan koffie drinken met een lekkere warme wafel met kersen erbij.

240401 aardappeleters

Hier tegenover staat een beeldengroep dat de aardappeleters van van Gogh voorstelt.

240401 Hooidonkse watermolen 240401 buitenoven

Terugrijdend naar de camping in Nijnsel komen we nog langs de Hooidonkse watermolen.

Al in de negende eeuw stond aan een zijtak van de Dommel een watermolen. Na een grote brand in 1568 is er een nieuwe watermolen gebouwd met twee raderen. De molen werd gebruikt als koren-, olie- en houtzaagmolen. De molen functioneert nog steeds.

Bij de watermolen staat een gebouw waaraan je heel duidelijk kunt zien, dat er vroeger vanuit veiligheidsoverwegingen, buiten gebakken werd. Nu is de oven dichtgemetseld

De 33,5 km van vandaag zorgden voor de broodnodige beweging.

Jouw reactie