Zondag 31 maart 2024

31 maart 2024 - Nijnsel, Nederland

We beginnen vandaag met de klokken een uur vooruit te zetten voor de zomertijd.

240331 Vrolijk Pasen

Daarna maken we de Paastafel klaar. Na het ontbijt stappen we snel op de fiets, want de verwachting is dat het tegen twee uur gaat regenen. We rijden naar Son.

240331 oude raadhuis 240331 prins Carnaval

Daar zien we het oude raadhuis met een beeld van Prins Carnaval ernaast. In carnavalstijd heet Son Krutjesgat.

240331 oude kerktoren 240331 Dommelhuis

Op het Kerkplein wordt net de markt opgebouwd voor morgen. Aan het Kerkplein staat de Sint-Petrus ‘Bandenkerk Toren. De kerk die er eerst stond, gebouwd in 1458, is in 1958 afgebrand. De nieuwe Sint-Petrus ’Bandenkerk is in 2022 van zijn erediensten ontheven. Het is een multifunctioneel centrum geworden met o.a. Het Vestzaktheater. Wij rijden naar de brug over de Dommel, waar een luisterpaal moet staan. Voor de zoveelste keer staat er geen luisterpaal, maar wel ligt er een steen van de Europese Liberation Route. Overigens werkt de QR-code die er gegeven wordt, ook niet.

240331 Joe Mann monument

We rijden langs het Wilhelmina kanaal, totdat we bij het monument van Joe Mann zijn.

De Amerikaanse parachutist Joe Mann sneuvelde hier op 19 september 1944. Hij redde bij de verovering van het Wilhelmina kanaal het leven van zijn kameraden. Heldhaftig ving hij de explosie van een granaat op door zich met zijn lichaam op de granaat te gooien. Voor deze daad kreeg hij postuum de hoogste Amerikaanse militaire onderscheiding: de “Medal of Honor”

We rijden verder naar Best waar we op de Hoofdstraat wederom een luisterpaal bij het Bolwerk zouden moeten krijgen. Helaas is ook deze paal niet aanwezig, wel weer een steen, die erg verbleekt is. We maken een fout voor het volgende punt op onze route, maar we komen er met een omweg toch terecht.

240331 Robert Cole monument

Dit is het monument voor luitenant-kolonel Robert Cole. Ook deze sneuvelt in de bossen en krijgt eveneens postuum de “Medal of Honor”. We rijden nu naar Sonniuswijk. Hier zijn de bevrijders geland in het weiland. Het begint te regenen en het gaat steeds harder. Wij rijden nu over de gewone weg (niet dwars over de modderwegen) naar de camper terug. We reden 33,75 km en we moeten voor de zoveelste keer wat droge kleren aantrekken.

Jouw reactie