Zaterdag 30 maart 2024

30 maart 2024 - Sint-Oedenrode, Nederland

Vandaag gaan we Sint – Oedenrode bezoeken.

240330 witte kangoeroes

Voor we Sint-Oedenrode bereiken, komen we langs een tuin met witte kangoeroes. Als we Sint-Oedenrode binnenrijden, komen we eerst bij kasteel Henkeshagen.

240330 kasteel Henkenshage II240330 kasteel Henkenshage I

Het oudste gedeelte stamt uit de 14e eeuw. Het hoofdgebouw ontstond in de 17e eeuw. Rond 1850 zijn aan de voorgevel twee ronde torens met spitsen gekomen.

Dit kasteel is in september 1944 enige dagen als hoofdkwartier in gebruik genomen door generaal Taylor.

240330 kasteel-raadhuis Dommelrode 240330 vaan op toren kst. Henkenshage

We rijden door naar het gemeentehuis dat gevestigd is in kasteel-raadhuis Dommelrode. Dit gebouw dateert uit de 15e eeuw, maar is in de 17e eeuw herbouwd tot “het fraaiste huis van Peelland”. Bovenop de toren staat een leuke vaan. In de hoofdstraat zien we een zaak “Het Brabants Kwartiertje” waar je koffie kunt drinken met zelfgebakken taart.

240330 haaktaart

In de etalage staan veel gehaakte taarten, wat er bijzonder leuk uitziet, gemaakt door de eigenaresse (zij bakt ook de taarten).

240330 brasserie 240330 VVV kantoor 240330 oud pandje

Wij rijden verder en zien allerlei leuke oude pandjes, zoals Brasserie ’t Zusje”, het VVV-kantoor en de drogist.

240330 St. Martinuskerk240330 het oude Raadhuis

Aan de markt staat de St. Martinuskerk en het oude raadhuis. Aan de zijwand hangen diverse plaquettes ter nagedachtenis aan WOII.

240330 Fenna

Als we de Dommel voor de zoveelste keer oversteken, zien we een beeldje, genaamd Fenna, gemaakt door Paul de Swaaf. We rijden terug over de markt naar monument “to the Dutch”.

240330 regiments monument I 240330 regiments monument II

Dit is een monument geschonken door de 101ste divisie uit dank voor de goede zorgen tijdens de doortocht door de Corridor.

240330 brug over Dommel

Om daar te komen zijn we wederom een brug over de Dommel overgestoken. Deze brug is aanzienlijk ouder dan alle andere bruggen. Het begint donkerder te worden en de wind zet ook behoorlijk aan. Wij gaan nu over de kortste route terug naar Nijnsel. Zolang we fietsen, blijft het gelukkig droog. We fietsten vandaag 21 km. Als we in de camper zitten, komen ze heel leuk vanuit de camping langs met een Paastraktatie (chocolade eitjes in een leuk gevouwen doosje, dat een haasje voorstelt).

1. Lilian:
    1 april 2024
    als je dit zo leest, zijn er gigantisch veel mensen gestorven voor onze vrijheid.
    dat realiseer je je eigenlijk veel te weinig.

Jouw reactie