Vrijdag 29 maart 2024

29 maart 2024 - Nijnsel, Nederland

We hebben woensdag al een plaats gereserveerd op een camping in de buurt van Sant Oedenrode. Het is nog rustig op deze camping. Wij wilden geen risico lopen met de Paasdagen. Volgens planning komen we mooi tussen 12:00 en 13:00 uur aan op de camping. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, pakken we de fiets en rijden naar het noorden van “Route Son en Breugel Operation Market Garden” Bij knooppunt 92 moet een luisterpunt zijn. Zelfs de bewoners uit de buurt hebben deze nog nooit gezien.

240329 St. Antoniusmolen 240329 Airbornemonument

Wij rijden verder naar Eerde waar de St. Antoniusmolen staat.

Deze molen werd na de oorlog gedeeltelijk gesloopt vanwege de grote beschadigingen. Tussen 2001 en 2011 is deze molen gerestaureerd, zodat deze er weer uitziet, zoals in 1944 voordat deze molen in zware gevechten in één week zes maal veroverd en weer heroverd werd.

Binnen vragen we naar de luisterpaal die hier ergens moet staan. De vrijwilliger denkt dat deze nog moet komen, maar wel is er een steen met een QR-code om naar een verhaal te kunnen luisteren. En volgens hem staat er ook zo’n steen bij de Koeveringse molen, waar wij eerder naar een luisterpaal zochten. Bij deze Eerdse molen vinden we ook een Airborne-monument.

240329 Spitfire speelmonument

We rijden verder en komen dan bij het Spitfire speelmonument.

Tijdens WOII was hier vliegveld Schijndel te vinden. Dit monument is tot stand gekomen op initiatief van Theo Jansen. Hij schreef een boek over het voormalig vliegveld, met daarin de wens dat er een monument zou komen.

Nu we knooppunt 92 van de andere kant benaderen, zien we het restant van de Koeveringse molen.

240329 molensteen

Men heeft 2 molenstenen opgehangen. Ook hier vinden we een steen met een QR-code.

Op 25 september 1944 werd de molen in brand geschoten, omdat men dacht, dat de molen als uitkijkpost werd gebruikt. Na de oorlog is de molen niet herbouwd.

We maken het noordelijke rondje af en rijden terug naar de camper. Het rondje van vandaag was 30,25 km. Het stevige windje zorgt ervoor dat we behoorlijk moe bij de camper aankomen.

1. Maaike:
    30 maart 2024
    Wat een oorlogsgeweld is hier geweest.

Jouw reactie