Maandag 10 oktober 2022

10 oktober 2022 - Rijssen, Nederland

We beginnen vandaag redelijk vroeg met onze fietstocht omdat er zo tegen 15:00 uur regen verwacht wordt.

221010 Amerikaanse eik

Als we vertrekken, schijnt de zon prachtig op de Amerikaanse eik achter onze camper. Wij rijden naar het zuiden en komen door verschillende plaatsen van de gemeente “Hof van Twente”.

221010 vlag Hof van Twente

Deze gemeente heeft een eigen vlag. Na een poosje rijden komen we in Goor. We steken een brug versierd met ganzen over.

221010 Goor brug over Regge 221010 Goor Regge

Hier stroomt de Regge weer helemaal vrij uit, nadat de kanalisatie helemaal opgeheven is. Er staat een bord met uitleg bij de brug.

221010 Hofkerk Goor 221010 Wilhelmina medaillon 221010 mozaïekbank

In het centrum van Goor bewonderen we de protestantse Hofkerk, die al uit 1500 stamt. Tegenover de kerk staat de Wilhelminaboom. Volgens ons is deze linde een plaatsvervanger, want hij ziet er nog niet zo oud uit. Wel heeft men het hek met de medaillons, die koningin Wilhelmina voorstellen, terug geplaatst. Vlakbij staat een mozaïek bank met pianotoetsen er bovenop als zitplaats. We staan hier op een erg druk kruispunt. Er is in het centrum zowaar een cafetaria open en daar drinken we een kop koffie en eten een broodje kroket. We vervolgen onze route, maar ergens hebben we een bordje gemist (of het is verdwenen). Eigenlijk moeten we een stuk terug. Maar Ellen ziet op de kaart, dat er een andere mogelijkheid is om bij het volgende knooppunt te komen. We komen op deze manier in Enter, een best grote plaats.

221010 klompenmaker 221010 landarbeider

Hier vinden we veel beelden van Piet Brouwer. Hij was eigenlijk klompenmaker, maar ook een goed beeldhouwer.

221010 Enter restaurant Gasterij

Op het middenplein zien we restaurant “Gasterij het Middenplein”, dat een beetje in oude stijl opgetrokken is. Als we Enter verlaten, komen we op zo’n slechte weg terecht (weer het asfalt tussen de gaten zoeken) dat we een klein stukje terugrijden en het fietspad langs de hoofdweg nemen, rechtstreeks naar Rijssen. Daar doen we een paar boodschappen en dan rijden we zo snel mogelijk naar de camper, want het wordt nu toch wel aardig donker. We zijn iets over drieën terug en zetten snel de boodschappen binnen en de fietsen op het rek. De hoes er omheen doen lukt nog wel, maar het vastzetten niet meer, want de bui barst los. Vandaag hebben we bijna 42 km gereden.