Maandag 19 juni 2023

19 juni 2023 - Beaune, Frankrijk

We worden wakker van regen en onweer. Dat wordt vandaag geen verhuizing naar Nuits-St.-Georges. We reserveren daarom nog maar een paar dagen erbij. Zo half twaalf begint de zon te schijnen en vertrekken wij naar Beaune om de mosterdmakerij te bezoeken. Vlak bij Beaune zoeken we op het internet naar een bakker en wij vinden er één vlak bij de Moutarderie. Wij eten onze quiches op vlak bij Park Bouzaize.

230619 Mosterdfabriek I

Daarna rijden we naar de mosterdmakerij Edmond Fallot. Het is in Bourgondië de enige mosterdmakerij van een onafhankelijke Bourgondische familie.

230619 Mosterdfabriek IV

Deze fabriek maakt ook Moutarde de Dijon. Het is net zo als met Goudse kaas, als je het officiële recept mag volgen en daar niet van afwijkt, je dit overal ter wereld mag en kunt maken. Er zijn genoeg Engels-sprekende mensen om de hele rondleiding alleen in het Engels te doen.

230619 Mosterdfabriek V

De gids Simon, die dit voor zijn rekening neemt, spreekt behoorlijk Engels, gelukkig wel. Hij zoekt een enkele keer naar een woord, waarbij hij vrolijk door iedereen geholpen wordt.

230619 Mosterdfabriek II

Buiten voor de ingang van de Moutarderie staat een prachtig oud vrachtwagentje in de kleuren van de fabriek. Wij gaan de kelder in en daar legt Simon uit dat koolzaad en mosterdzaad familie van elkaar zijn. Koolzaad bloeit in april en mosterdzaad in mei. Koolzaad kun je ruiken, maar mosterdzaad niet. Na de uitleg over de kweek en oogst van mosterdzaad krijgt iedereen een aantal zaadjes te proeven. Pas na lange tijd doorkauwen, komt de smaak te voorschijn. Dan gaan we met de lift naar boven waar de mosterd geproduceerd wordt. De tranen schieten iedereen in de ogen, zelfs bij de gids, zo scherp is de lucht. De medewerkers hebben er geen last, omdat die er al lang aan gewend zijn. Bij de uitgang krijgt iedereen nog 2 potjes mosterd mee.

230619 Mosterdfabriek III 230619 Mosterdfabriek VI

Wij vinden het een leerzame middag. Met behoorlijk warm weer rijden we terug naar Savigny. Heen en weer naar Beaune fietsen en een klein stukje in de stad is goed voor iets meer dan 20 km.Tegen de avond begint het weer te regenen. De luifel van de camper hebben we al eerder binnengehaald, zodat deze nog steeds droog in zijn behuizing is opgeborgen.