Dinsdag 20 juni 2023

20 juni 2023 - Savigny-lès-Beaune, Frankrijk

Omdat het weer vandaag toch wel aardig beloofd te worden, besluiten we om nog een dag langer te blijven, omdat we nieuwsgierig zijn naar wat het Château-musée te bieden heeft. Na de lunch wandelen we daar naartoe omdat het maar 1,5 km is en je dan ook geen gedoe met je fietsen hebt.

230620 Château Musee 230620 interieur

We beginnen in het petit château. Dit kasteeldeel stamt uit het begin van de 17e eeuw. Één kamer  is ingericht als jachtkamer. Via een trap buitenom komen we op de bovenverdieping met Abarth collectie.

230620 Abarth 230620 Abarth Zagato

Qua apart ontwerp vallen altijd de modellen op die door Zagato ontworpen zijn. Op een zolder daarachter staan heel veel motoren (jammer genoeg zonder begeleidende bordjes) en veel vitrines met vliegtuigen, boten, motoren en auto’s. Daarna komen we in een tent met van alles over aerospace met aan één wand een enorme tijdlijn over zowel Amerikaanse en Russische ruimtevaart.

230620 wijntractors

Daarna is het een heel eind lopen naar een hal met tractoren en apparaten die met de wijnbouw te maken hebben. In een hal daarachter zie je dan weer van alles over vliegtuigmotoren.

230620 vliegtuigen 230620 Sykorsky

Tussen de wijngaarden door lopen we naar een veld met 95 vliegtuigen en helikopters. Daarnaast staat een grote tent met brandweerauto’s. We doen maar een klein stukje van het vliegtuigveld. We zijn intussen al te moe om dit helemaal te doen.

230620 brandweer

De brandweerhal is best interessant. In de hal staan niet alleen modellen die eigendom van het kasteel zijn, maar ook modellen in bruikleen van een restaurateur van brandweerauto’s. Er zijn ook enkele brandspuiten tentoongesteld. Daarna gaan we het kasteel in.

230620 château 230620 verblijf keukenpersoneel 230620 interieur vleugel

Het oorspronkelijke kasteel werd in 1340 gebouwd, maar in 1478 heeft Lodewijk XI voor straf het laten afbreken omdat de toenmalige heer Maria van Bourgondië gesteund had en zij was een tegenstander van Lodewijk XI.In het begin van de 17e eeuw is op de restanten van het oude kasteel een nieuw(huidige) kasteel gebouwd. In de kelder vinden we de keuken die uit de tijd van het eerste kasteel stamt. Ook de kamer van het keukenpersoneel kunnen we hier zien. Op de begane grond zijn grote zalen die nu gebruikt worden als accommodatie tot 300 mensen voor businesslunches of diners, seminars, trouwpartijen en concerten, waarbij de wijnen van het kasteel geschonken worden.

Op de tweede verdieping vinden we nog veel meer motoren waarvan de meesten nu wel van toelichting zijn voorzien.

230620 BSA en Norton

Heel gebroederlijk staan naast elkaar een Norton en een BSA, alleen Bertus en Tinus zijn ze vergeten.

230620 binnenplaats230620 Petit Château

We verlaten het kasteel over de binnenplaats en drinken bij het Petit Château nog een Orangina. Moe en voldaan wandelen we terug naar de camping, waar we onderweg zo op de helft van de afstand nog wel even op een bankje gaan zitten. Op de camping genieten we van een ijsje en voor het eten halen we een lekkere Regina pizza.