Maandag 20 september 2021

20 september 2021 - Lutten, Nederland

Om half tien kunnen we met de rondleiding mee die de eigenaar van de camperplaats en fokkerij van Arabieren (paarden) wordt gegeven. Hij vertelt hoe hij tot deze fokkerij gekomen is en dat zij (Hij met vrouw en dochter) stap voor de fokkerij hebben opgebouwd.

210920 Bembom Arabians 210920 Reklameposter

In het kantoor waar Bembom ons ontvangt, hangt een grote poster van een hengst. Deze was aangekocht voor de fok. Maar enkele dagen voordat het programma zou beginnen is het paard verongelukt. Iedere stap hebben zij eerst afgerond, voordat er met de volgende werd begonnen. Daarna krijgen we een rondleiding door de fokkerij. Heel veel is gebouwd met het oog op efficiëntie. Het welzijn van de paarden staat voorop. Hij vertelt ook dat de meeste handelingen, zoals tandarts, inseminatie, vaccinaties en het werpen van een veulen uitbesteed zijn. Vader en dochter, zij runnen de fokkerij met tweeën, en kunnen niet 24/7 aanwezig zijn. Dhr. Bembom vertelt heel gepassioneerd over zijn fokkerij.

210920 bezielend verteller 210920 Bembom Hoeve I

De paarden die op stal staan, zijn heel nieuwsgierig en zachtaardig in de omgang. Het was interessant en wij hebben er van genoten. Wij praten aan het eind van de rondleiding nog met hem over de camperplaats die pas drie maanden in bedrijf is. Na de lunch is het tijd om de fietstocht te gaan maken. Eerst rijden we langs Ponypark Slagharen.

210920 ingang Ponypark

Vanaf de brug kunnen net de entree zien. We fietsen door dorpjes die net in Drenthe liggen en komen daarna door Dedemsvaart. Baron van Dedem heeft in het begin van de 19e eeuw deze vaart laten graven ter bevordering van handel en verkeer. Zo zijn de vaart en uiteindelijk de plaats aan hun naam gekomen. Toentertijd waren er in Dedemsvaart alleen al 13 scheepswerven. In de 60-er jaren van de vorige eeuw is een groot deel van de vaart gedempt. Het gedeelte van de vaart dat wel is opengebleven ziet er mooi uit.

210920 Hoofdvaart 210920 voorheen postkantoor 210920 Moerheim

In het centrum komen we langs het voormalig postkantoor. Vlak voor de Tuinen van Mien Ruys zien we kwekerij Moerheim. In de camper hebben we opgezocht wat er over kwekerij Moerheim te vinden was. De vader van Mien Ruys heeft deze kwekerij opgericht.

210920 vh watertoren

In Lutten zien we de voormalige watertoren. Het is nu omgebouwd tot vergadercentrum met overnachtingsmogelijkheden. Eerder was er een B & B gehuisvest. De tocht van vandaag was 30 km.