Maandag 3 april 2023

3 april 2023 - Oudenbosch, Nederland

Na een kop koffie vertrekken we naar Oudenbosch. Indachtig dat de basiliek vanaf 12 uur sluit tot 1 uur, gaan we daarom rechtstreeks naar Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara. Het is de St. Pieters-basiliek 16 x zo klein, gebouwd door Pierre Cuypers.

230403 bas_front 230403 bas_exterieur

De voorgevel is geïnspireerd op de kerk St. Jan van Lateranen in Rome. De koepel van de kerk is de grootste van Nederland met op de vier hoeken de evangelisten.

230403 bas_evangelist 230403 na 140 treden 230403 bas_vanaf koepel

Paul kan met een trap van 140 treden boven in de koepel komen. Van daar af heeft hij een mooi gezicht op het interieur van de kerk.

230403 bas_pastoors 230403 bas_paus Adrianus

In de kerk hangt ook een plaquette met daarop vermeld alle pastoors vanaf 1276. 720 jaar lang leverden de Cisterciënser Abdij “St. Bernaert aan de Schelde” te Hemiksem en de Abdij van Bornhem de pastoors. Er staan enkele beelden van pausen, waaronder één van paus Adrianus, de enige Nederlandse paus.

230403 bas_vredesduif 230403 bas_replica

In de absis zien we een mooi glas-in-loodraam van een vredesduif. De baldakijn voor het altaar is een kopie van de baldakijn uit de St. Pieter in Rome die door Bernini ontworpen werd. Nadat we de kerk goed bekeken hebben, gaan we de stadswandeling op de fiets maken om tijd te winnen.

230403 vm pensionaat 230403 St. Louis jongensschool

Wij komen daarbij langs het voormalig meisjespensionaat St. Anna. De bouwpastoor van de basiliek, Willem Hellemons, heeft ook scholen gesticht: dit meisjespensionaat met school en een jongensinterternaat St. Louis. Deze laatste school bevatte door de hoge kwaliteit van de opleiding, leerlingen uit het hele land.

230403 versch bouwstijlen230403 bas_koepel koepel van binnen 230403 bas_orgel en cassetteplafond orgel en cassette plafond

Op het Grote Cour, waar de leerlingen van het jongensinternaat voetbalden, sportten en feestvierden, is een kapel geplaatst en evenals de basiliek, heeft deze kapel eenzelfde voorgevel als de St. Jan van Lateranen in Rome. De koepel is weer een kopie van de St. Pieter. Beide pensionaten zijn of worden omgebouwd tot woonruimten. In de middag gaan we naar de andere achternicht om gegevens voor de stamboom aan te vullen. Ook hier is het weer heel gezellig. Ver na zessen rijden wij terug naar de camper.

1. Maaike:
    4 april 2023
    Wat een bijzondere plaats met bijzondere gebouwen.
    Prachtige foto's.
  2. Jantien:
    13 april 2023
    Jullie zijn al weer onderweg en wat is Oudenbosch een interessante plaats.