Dinsdag 4 april 2023

4 april 2023 - Tholen, Nederland

We verhuizen naar een camping net buiten Poortvliet op het eiland Tholen. Evenals gisteren is het vandaag prachtig weer. Na de lunch fietsen we langs de dijk van de Oosterschelde naar de plaats Tholen. Daarbij komen we langs gemaal Loohoek.

230404 gemaal Loohoek

Daar hebben ze een speciale vispassage. Even verder komen we langs Strijenham, een klein gehucht met een klein haventje (een steiger voor vijf bootjes). Na 12 km zijn we in Tholen. We komen Tholen binnen door een ontzettend luxe wijk met grote huizen tot wel een soort kasteeltje toe.

230404 korenmolen -de Hoop- 230404 grote of O.L.V. kerk 230404 scheef gegroeid

Opvallend is korenmolen “de Hoop” en ook de O.L.V. kerk steekt mooi boven het stadje uit. Op de markt staand, kun je zien hoe scheef die kerk gezakt is.

230404 Tholen Markt 230404 serveerster

De markt ziet er gezellig uit. Er is een speciaal verkeersbord gemaakt voor het horeca-personeel dat moet bedienen op de markt.

230404 Tholen haven 230404 huis met torentje

We rijden naar de haven om er een blik op te werpen. Als we Tholen uitfietsen, staat daar een bijzonder fraai Jugendstil-huis. Verder fietsend naar Poortvliet, is op een gegeven moment de weg afgesloten. We moeten daarom een omleidingsroute volgen, maar daar missen we een of meer knooppuntenbordjes. We fietsen op het gevoel naar de camping toe en dat gaat prima. De km-teller van de fiets staat weer 24 km verder