Woensdag 5 april 2023

5 april 2023 - Poortvliet, Nederland

De zon schijnt vandaag uitbundig. Na een laat ontbijt en een kop koffie vertrekken wij rond kwart over elf voor onze fietstocht over Tholen, nu de andere kant op. In de buurt van Scherpenisse kijken we naar een vissersbootje waar de vissers bezig zijn fuiken binnen te halen. Daarna worden deze weer uitgezet.

230405 vissers 230405 Keetie van Oosten230405 vuurtoren

De route die we rijden is deels de "Keetie van Oosten-Hagen" route. Ook dit wordt weer met bordjes aangegeven. Vanaf deze dijk hebben we zicht op de vuurtoren van Scherpenisse. Men heeft hier appartementen aangebouwd (Residentie “De Zeester” te koop vanaf € 555.000 en niet voor permanente bewoning). We rijden door natuurgebied “De Pluimpot”. Hier liep vroeger het riviertje De Pluimpot naar Sint -  Maartensdijk. Door verzanding zijn er nu alleen wat plassen over. We komen zo aan in Sint -  Maartensdijk. Daar staat op de  plaats van de voormalige haven een viskraam. Die wordt door ons natuurlijk niet overgeslagen. Daar het nog te vroeg is om te eten, nemen wij de broodjes haring mee voor onderweg. Op de markt staat heel uitdagend een terrasje klaar. Dit terrasje is er vandaag pas neergezet (zo horen wij van de uitbater) en wij maken er dankbaar gebruik van voor een kop koffie met gebak.

230405 Het Kosthuys

Het terrasje behoort bij “ Het Kosthuys” een gebouw uit 1592.

230405 vm raadhuis 230405 Jacoba van Beieren 230405 gracht

We hebben zo ook mooi zicht op het voormalig raadhuis.

De voorgevel is in opdracht van Frederik Hendrik herbouwd. Het vrouwenkopje in de gevel is waarschijnlijk van Jacoba van Beieren. Jacoba van Beieren, gravin van Holland, was voor de derde keer getrouwd met Frank van Borssele, Heer van Sint – Maartensdijk. Zij woonden ook in Sint – Maartensdijk op het kasteel. Dit kasteel is verwoest en er rest slechts een gracht. Frank van Borssele stierf kinderloos, zodat zijn titel en grondbezit overging naar zijn zuster die getrouwd was met de Graaf van Buren. Een dochter Anna van Buren trouwde met Willem van Oranje en zo komt het, dat Willem Alexander ook Heer van Sint – Maartensdijk is.

We fietsen naar de Maartenskerk. In de 14e eeuw is men al met de bouw begonnen.

230405 Maartenskerk

Een kleine honderd jaar later was deze pas klaar. We fietsen verder naar Stavenisse. Op een bankje langs de dijk eten we onze broodjes haring. In het veld zit een stelletje hazen. Een derde haas komt dichterbij, maar die wordt stelselmatig iedere keer verjaagd, een leuk gezicht. In Stavenisse aangekomen, staan we bij de Hervormde kerk een poosje met een Belgisch echtpaar te praten. Het is een geanimeerd gesprek.

230405 Hervormde kerk 230405 stand watersnoodramp

Op de kerk is aangegeven tot hoe hoog het water tijdens De Watersnoodramp kwam. 153 mensen in Stavenisse lieten het leven tijdens deze watersnoodramp. Zij liggen op een aparte begraafplaats.

230405 molen en haven 230405 oesterboot

Iets verderop ligt de enige getijdehaven van Tholen. De korenmolen hier heeft geen naam. In het haventje ligt een boot (druk versierd) waar je oesters kunt kopen en eten. Helemaal langs de dijk fietsen we naar Sint – Annaland.

230405 20000 km

De teller van Pauls fiets staat op 20.000 km, een week voordat hij hem 6 jaar in bezit heeft.

230405 molen 230405 Nonnenhuis 230405 opschrift Nonnenhuis

We komen het dorpje binnen bij de standaardmolen “De Vier Winden”. Sint – Annaland is een typisch voorstraatdorp volgens een bewoner. De hoofdstraat, hier uiteraard Voorstraat genoemd, komt uit op de Kerkring, de straat rondom de kerk. In de Voorstraat vinden we ook het Nonnenhuis. Het stamt uit de 17e eeuw en is na een brand in 1692 waarbij dit gebouw gespaard is gebleven, het oudste huis uit het dorp. Het monument is nu in beheer bij “Vereniging Hendrick de Keyser”
We rijden verder naar Poortvliet, waar we na bijna 42 km bij onze camper aankomen. Na een glaasje Orangina wandelen we over het terrein van Landschapscamping Kruytenburg. Er zijn hier verschillende poelen en een kruidentuin.

230405 poel230405 bloesem

Er staan fruitbomen en zo links en rechts wat kunstwerken.

1. Lilian:
    7 april 2023
    leuk om zo met jullie Zeeland verder te verkennen