Maandag 4 september 2023

4 september 2023 - Brioude, Frankrijk

We verlaten de camping in Royat en rijden naar Brioude, 75 km zuidwaarts. Ook dit is een historisch stadje met een grote gratis parkeerplaats net buiten de muren, waar campers mogen overnachten. Met ongeveer 100 meter lopen ben je al in het stadje. Na de lunch gaan we naar de VVV om een kaart op te halen.

230904 St. Julien

Van hieruit heb je mooi zicht op de achterkant  van basiliek St. Julien. Voordat we met de St. Julien beginnen, komen we langs een winkeltje van een kantkloster. Zij maakt ook sieraden van kantkloswerk. Ellen ziet een ketting met een mooie hanger. De kleuren van de hanger passen goed bij haar kleding.

230904 kantkl.ketting

De mooie hanger wordt van verjaardagsgeld gekocht.

230904 Pl. Julien

Vanaf de ingang van de kerk kijken we op de gezellige Place St. Julien. Het interieur van de kerk is werkelijk een juweeltje.

230904 St. Julien I 230904 St. Julien II 230904 St. Bonnetta 230904 St. Julien III

Er zijn mooi beschilderde pilaren en verschillende doorkijkjes met bogen. Opvallend zijn de moderne ramen in het schip. Daarnaast zijn er ook oudere ramen, zoals die van St. Bonnetta, een heilige uit de omgeving.

230904 St. Julien V

Daarnaast is er een plateau gewijd aan St. Julien.

230904 Maison de Mandrin 230904 Romaans huis 230904 Pl. Eugène Gilbert

We gaan verder met de wandeling door het stadje en zien verschillende vakwerkhuizen uit de 14e eeuw, waarvan enkele in plaats van met leem, met bakstenen gevuld zijn. Ook zien we romaanse huizen uit de 12e eeuw. Op Place Eugène Gilbert zien we een huis met twee torens. We drinken op een terrasje een Orangina (die verdien je wel bij een temperatuur van 35-36ᵒ), lopen we naar Esplanade de Verdun. Deze is boven op de muur gebouwd langs de parkeerplaats.

230904 in de hitte

Daar zien wij onze camper staan bakken in de zon. Op de Esplanade wordt door meerdere groepen oude mannen fanatiek jeu de boule gespeeld. Hier bovenop de muur heb je prachtig uitzicht over het dal en de bergen. Bij de camper gekomen, zetten we alle ramen open en zitten zelf in een de schaduw van een zielig boompje. We sluiten de ramen en deur van de camper pas af bij het slapen gaan.

1. Maaike:
    5 september 2023
    Een mooie hanger. Deze zou Mariet ook gemaakt kunnen hebben. En wat een interessant stadje. Nooit van gehoord. Zo leren we Frankrijk beter kennen.
  2. Jantien:
    5 september 2023
    Wat een mooie hanger.
  3. Lilian:
    17 september 2023
    wel bestede verjaardag geld. mooie hanger