Dinsdag 5 september 2023

5 september 2023 - Lavaudieu, Frankrijk

We rijden vandaag naar Lavaudieu dat geregistreerd staat als één van de mooiste dorpjes van Frankrijk. Het maakt de belofte helemaal waar. We staan hier op een gratis parkeerplaats, waar we ook kunnen overnachten.

230905 La Senouire 230905 Lavadieu I 230905 Lavaudieu II

We lopen langs het riviertje Senouire onder de muur van de abdij en de kerk door.

230905 bruggetje

Zo komen we bij de brug over de Senouire. Daar gaat de weg steil omhoog en komen we zo bij een uitzichtpunt, maar dat valt tegen door de begroeiing. We lopen terug naar beneden en gaan dan het dorpje in.

230905 hoe oud 230905 wijnpers 230905 dorpsplein

Het wemelt er van heel oude stadsboerderijen. De schapenkeutels kom je her en der in de straten tegen. Iets verderop staat een oude wijnpers bij een boerderij. Het loopt tegen het middaguur en dan sluiten kerk en abdij.

230905 doorkijkje

We lopen terug naar de camper en maken bij de poort een leuke doorkijkfoto. Na de lunch gaan we terug naar het dorp. We lezen de informatieborden nu beter en komen tot de ontdekking dat dinsdags de abdij gesloten is. De St. André-kerk is wel open. Die gaan we maar eens minutieus bekijken.

230905 Fresco I 230905 Fresco II 230905 St. Andreas

Er zijn goed bewaarde fresco’s. Er is een hele bijzondere bij. Een vrouw, die de dood voorstelt met een zwarte doek voor haar ogen en de beschikking over heel veel pijlen, verbeeldt de verbreiding van de pest. In de kerk staan ook veel beelden en natuurlijk ontbreekt het beeld van St. Andreas niet. In de kerk zien we op een reclamebord een foto van het dorp met de brug voor het dorp.

230905 Lavaudieu

Wij wandelen nu naar de brug en gaan door de bushbush aan de achterkant van de brug naar het water en daar kunnen we inderdaad met wat kunst-en evenwichtswerk de foto maken. We lopen terug naar de camper en blijven de rest van de middag in de schaduw zitten. We zijn benieuwd of vanavond de schijnwerpers op de historische monumenten aan zijn. En dat is het geval. Als wij om half elf richting dorp lopen, zien we al meteen de toren in het volle licht staan.

230905 Toren St. Andreas 230905 Lavaudieu nuit 230905 brug over Senouire

We fotograferen de belangrijkste gebouwen en de brug. Met de meegenomen zaklantaarn lopen we de duisternis in naar de camper.

1. Jantien:
    7 september 2023