Maandag 8 april 2024

8 april 2024 - Overloon, Nederland

We verruilen de CP van Ysselsteyn voor die van Overloon, 15 km verderop. Omdat er verder in de middag wat regen verwacht wordt, gaan we zo snel mogelijk op pad. Via knooppunten komen we snel in het centrum van Overloon, waar we de officiële route oppikken.

240408 Overloon Warcemetery 240407 Venray War Cemetery III

Met deze route komen we bij Overloon War Cemetery. Hier liggen 279 Britse soldaten en 1 Nederlandse burger. We volgen verder de route en komen dan bij het Oorlogsmuseum Overloon. Hier lezen we het verhaal van Harrie van Daal.

In september 1944 kiezen Duitse troepen het dorp Overloon als basis van hun strijd tegen de geallieerden. Iedereen in het dorp wordt uit hun huis verjaagd. Na drie weken hevige gevechten is het dorp totaal verwoest. Enkele maanden later doet ambtenaar Harrie van Daal samen met een bosarbeider het voorstel om een museum op te richten. 30 Overloners dragen elk hfl 50,- bij, terwijl hun eigen huizen nog niet eens herbouwd zijn, zodat op 25 mei 1946 het museum over WOII opengaat als eerste in West-Europa.

Vanaf dit punt kunnen we over een fietsbrug dwars door het oorlogsmuseumgebouw fietsen, een hele ervaring. We vervolgen onze tocht en komen bij bank nr.5 aan voor het volgende verhaal

De Amerikanen zagen geen kans Overloon in te nemen. Daarom kwamen de Britten met hun infanterie in actie. De aanhoudende regen heeft het gebied tussen Overloon en Venray drassig gemaakt. De Duitsers zijn nauwelijks zichtbaar en heel wat Britten blijven gewond op het veld achter. De verovering van het gebied duurt drie dagen. Het grootste obstakel is de Loobeek, door de inwoners van Venray achteraf de Bloedbeek genoemd. Van de 30 man van het peloton van de 20-jarige pelotonscommandant John Lincoln blijven er maar 12 ongedeerd. Hoewel hij later bij Kevelaer gewond raakt, overleeft hij de oorlog. Nadien bezoekt hij de streek regelmatig om zijn gevallen kameraden te gedenken.

240408 Norfolk monument I 240408 Norfolk monument II

Het Norfolk monument ligt iets verderop aan deze straat. Wij rijden door naar Venray om nog wat boodschappen te halen.

240408 herder met schapen 240408 gebouw op markt

We maken nog wat foto’s van o.a. een schaapherder en een mooi oud gebouw aan de Grote Markt.

240408 verzetsmonument

Als we de knooppuntenroute weer oppikken, zien we het verzetsmonument van Venray. Vanwege de regen rijden we nu zo snel mogelijk terug naar de CP in Overloon. We hebben vandaag bijna 25 km gereden.

1. Lilian:
    12 april 2024
    in Venray heb ik jarenlang gewoond, vlak bij het gebouw waar nu restaurant het Zusje in gevestigd is

Jouw reactie