Zondag 7 april 2024

7 april 2024 - Venray, Nederland

Tegen elf uur vertrekken we richting Merselo. Onderweg komen we een bank tegen, waarvan we er meer gezien hebben, behorende bij de fietsroute. Met deze banken wordt
de tegenstelling uitgedrukt en kun je het andere perspectief ervaren. Bij elke bank hoort een verhaal waar we er al een paar van hebben verteld.

240407 Aan de andere kant

Bij bank 3 lezen we het verhaal van Karl Schipper die in de bossen van Dalland bij Merselo een granaatscherf in zijn longen krijgt. Op weg naar de medische hulp overlijdt hij en is hij in 1947 herbegraven op de Duitse oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn.

240407 molen -Nooit Gedacht- 240407 In memoriam Frans Michels

In Merselo komen we bij de molen “Nooit Gedacht”.

Molenaar Frans Michels zat in het verzet. Aan de stand van de wieken kon men zien, of het veilig was iets voor het verzet te doen. Frans heeft zijn verzetswerk in 1944 met de dood moeten bekopen.

We steken nu met de fiets tussendoor naar Venray. Op de Grote Markt drinken we koffie en genieten daarbij van een stuk kersenvlaai. Dan wordt het een flinke puzzel om de Britse Oorlogsbegraafplaats te vinden. De knooppuntenroute van ons mist een aantal nummers, het is weer aardig improviseren. We vinden uiteindelijk de begraafplaats.

240407 Venray War Cemetery I 240407 Venray War Cemetery II 240407 Venray War Cemetery III

In het kruis op de begraafplaats bevindt zich een bronzen zwaard met het motto “Cross of sacrifice“. Er liggen 692 slachtoffers (629 Britse, 22 Canadese, 5 Nieuw-Zeelandse, 4 Australische, 1 Poolse en 30 ongeïdentificeerde graven). Ook ligt er een oorlogscorrespondent begraven. In het poortgebouw is een boek aanwezig met alle bekende namen, rangen en graflocaties van de gesneuvelden.

We hebben eindelijk weer aansluiting met de nummers van de knooppuntenroute en rijden nu verder naar bank nr. 6.

Het verhaal dat erbij hoort, gaat over Hans Wulff in een Focke-Wulf die het vuur opent op een in aanleg zijnde vliegveld in Helmond. Als hij weer optrekt ziet hij kans om de Spitfire van flying officer Brigden te raken. Deze probeert nog te landen (vlakbij bij bank nr. 6), maar het vliegtuig slaat over de kop en Brigden overleeft het niet. Hij ligt nu begraven op de Canadese oorlogsbegraafplaats in Groesbeek. Ook Wulff is geraakt, maar heeft zich tijdig met zijn parachute kunnen redden. Hij kneust beide benen bij de landing en is uiteindelijk door de Engelsen gearresteerd en in Engeland in een krijgsgevangenkamp geplaatst. Na de oorlog trouwt Wulff in 1948 met een Engelse en hij blijft tot zijn dood in 1997 in Engeland wonen.

We rijden het laatste stukje naar onze camper.

De tocht van vandaag was 28,5 km lang.

Jouw reactie