Zaterdag 6 april 2024

6 april 2024 - Ysselsteyn, Nederland

Vandaag verhuizen we van de aspergeboerderij in Liessel naar “de Pionier” in Ysselsteyn. We halen nog gauw asperges voor vanavond. Het is maar 18 km, maar het worden er 44 km. De straat waar we zijn moeten, is vanaf Deurne afgesloten. De omleiding gaat helemaal via Helmond en wat daarna komt, is onduidelijk. Daarom nemen we het heft in eigen hand. We rijden dan via Bakel en Milheeze om vliegveld “de Peel” heen naar Ysselsteyn. Van deze kant af kunnen we via de ventweg wel bij “de Pionier” komen. We lunchen snel en stappen dan op de fiets om een stuk van de Liberation Route “Aan de andere kant” te rijden. Dit is een toegevoegde kaart met verhalen van mensen die aan WOII deelnamen en van een ander perspectief uit er op terug kijken. We rijden over de ventweg en zien het defensiekanaal met al die kazematten die door de Nederlanders voor niets gemaakt zijn, omdat de Peel-Raamstelling overbodig werd.

240406 fundament munitieopslag

We zien hier nog de fundamenten van een munitieopslag. Het monumentje voor 2 Amerikaanse soldaten hebben we niet kunnen vinden. Tussen de bouwputten van de weg door rijden we naar het zuiden.

240406 Rabbijn Soetendorp

Bij een boerderij zien we een bord over rabbijn Soetendorp Sr. Die heeft hier ondergedoken gezeten in het kippenhok. Hun zoontje was net geboren in Amsterdam en zou ook hier naar toe komen. Hij is echer op de Veluwe terecht gekomen. Na de oorlog zijn ze weer herenigd. Vlak bij Griendtsveen vinden we nog een munitieopslag. Hier zijn we aan de andere kant van het defensiekanaal. We rijden Griendtsveen in en genieten daar van een lekker soft-ijsje. Dat gaat er goed in met dit warme weer.

240406 Villa Erica

We rijden verder door Griendtsveen en zien de mooie Villa Erica. We rijden weer een stukje naar het noorden, waar we de Duitse Oorlogsbegraafplaats bezoeken.

240406 Duitse OorlogsBegrPlaats

Evenals de begraafplaats in Lommel is het heel imponerend om te zien dat hier zo’n 32.000 mensen begraven liggen. Op deze begraafplaats is ook een gedeelte ingeruimd voor de slachtoffers van WOI. Naast Duitsers liggen er ook collaborateurs en enkele burgerslachtoffers. De beheerder van dit kerkhof (kapitein Timmerman) was zelf ook een oorlogsslachtoffer, maar hij overleefde het. Hij heeft heel veel gedaan voor dit kerkhof, voor identificering en om de mensen vanuit verschillende standpunten samen te brengen. Ook deed hij veel aan educatie op gebied van vrede. De weg langs het kerkhof is naar hem genoemd en er is ook een gedenksteen aan hem gewijd.

240406 monument voor kapitein Timmermans 240406 carillon begraafplaats

Vlak bij de gedenksteen van kapitein Timmermans staat een carillon. We fietsen daarna terug naar de camper. We fietsen vandaag 26,25 km.

240406 voor 80-jarige oorlog

Onderweg vinden we nog een monument van een hele andere oorlog: de 80-jarige oorlog. De mensen in Deurne vielen onder het protestantse gedeelte. De katholieken gingen ter kerke op de zandheuvel, die hier gelegen was. Dit kostte de gemeenschap heel veel boete, maar dat hadden ze er voor over. Toen er weer godsdienstvrijheid was, is hier dit monument gekomen.

1. Lilian:
    12 april 2024
    ongelooflijk als je zulke kerkhoven ziet. Wat n verdriet.
    wordt zelfs stil als ik alleen al de foto's zie

Jouw reactie