Vrijdag 5 april 2024

5 april 2024 - Asten, Nederland

Langzamerhand knapt het weer op. Tegen half vier kunnen we de fietsen klaar gaan maken voor een tochtje. We steken De Peel over om bij Heusden aan te komen.

240405 monument

Voor plaatselijke kinderen was in 1944 soldaatje spelen een favoriete bezigheid. Het buitengebied kreeg te maken met veel geweld, onder meer bij een grote Duitse tegenaanval in oktober 1944. Bij die aanval verloren diverse Heusdenaren het leven. De namen van de lokale slachtoffers worden geëerd op een oorlogsmonument bij de kerk.

240405 Kasteel Asten

Als wij Heusden verlaten, zien we de kasteelruïne.

In 1941 was Kasteel Asten net gerestaureerd. Tijdens de bevrijding moesten de bewoners vluchten. In de vroege ochtend van 5 oktober 1944 schoot een Duitse patrouille het Kasteel Asten met fosforgranaten in brand. Nu rest alleen nog een poort met een naastliggend gebouw.

Wij rijden verder naar Asten en bij sluis 11 over de Zuid-Willemsvaart lag een ophaalbrug.

Toen de Engelsen het kanaal over wilden steken, bliezen de Duitsers deze brug op. De volgende nacht werd er een baileybrug aangelegd. De commandant leidde de volgende ochtend de aanval en een paar minuten later sneuvelde hij.

240405 gebrSchRm II 240405 gebrSchRm I

Wij rijden Asten in en brengen een bezoek aan de O.L.V. Presentatie-kerk. Deze kerk heeft prachtige gebrandschilderde ramen van Landij. We doen nog boodschappen en rijden daarna met een lekker zonnetje terug naar de CP in Liessel. Er komen nog 3 campers bij. De tocht van vandaag was 27 km.

Jouw reactie