Donderdag 4 april 2024

4 april 2024 - Liessel, Nederland

Zo tegen half twee schijnt er een zonnetje, zodat we toch maar aan een ritje beginnen. We komen aan in Neerkant.

Hier zijn op 10 mei ’s-morgens een aantal huizen in de brand gezet omdat ze in het schootsveld van de linie stonden. Maar ’s-middags kregen de Nederlandse militairen het bevel zich terug te trekken. Zo werden de brandende huizen getuigen van een offer dat werd gebracht voor een gevecht dat nooit plaatsvond.

We rijden langs Nationaal Park “De Groote Peel”

240404 kazemat

In dit gebied liggen veel moerassen en natuurlijke zandverhogingen, zoals de Vossenberg. Hier werden bunkers, kazematten en mijnenvelden aangelegd: “De Peel Raamstelling” Op 10 mei 1940 viel Mill en dit maakte de stelling waardeloos. Men moest de linie opgeven en de vesting Vossenberg werd verlaten zonder een schot gelost te hebben.

Het gaat nu heel hard regenen en we kunnen nergens schuilen. We moeten over zandweggetjes rijden die binnen de kortst mogelijke tijd onder water staan. Rondkijken heeft met dit weer geen zin en tussendoor steken naar de camper, lukt ook niet meer. Met het willen vermijden van verdere modderpaden en nog een klein verkeerd rijdend, wordt de weg nog langer dan we gepland hebben. Dan komen we eindelijk weer op de goede weg terecht. Kletsnat komen we na 33,75 km bij de camper terug. We halen nog maar een keer van die bijzondere lekkere aspergesoep.

Jouw reactie