Woensdag 3 april 2024

3 april 2024 - Asten, Nederland

Volgens het weerbericht wordt het pas na de middag iets beter weer. Om twee uur pakken we de fiets. We beginnen vandaag aan de route “Asten, Death Valley de Peel”. Gauw begint het te motregenen, maar we fietsen toch verder. We gaan dwars door het bos over een fietspad naar de westkant van Liessel.

240403 oorlogsmonument

Daar staat een oorlogsmonument voor alle oorlogsslachtoffers, want hier in de omgeving zijn ook veel burgerslachtoffers gevallen.
Via Vlierden rijden we naar Ommel waar we de “laatste cavaleriecharge” zouden moeten zien. Die plek vinden we echter niet.

Op deze plek zouden 70 Duitse soldaten te paard voorbij trekken, maar ze wisten niet dat de Engelsen hier tanks hadden ingegraven. In een spervuur van tankmitrailleurs verloren ongeveer 40 paarden en ruiters het leven.

240403 Molen van StekelenburgIn Asten staat de molen van Stekelenburg.

De Engelsen hebben naast de molen een veldhospitaal ingericht, zo dicht bij de molen, dat het hospitaal verplaatst moest worden, omdat het anders door de wieken geraakt werd.

240403 gemeentehuis 240403 wapen Asten

Als we doorrijden komen we in het centrum op de Markt bij het gemeentehuis. Boven de ingang prijkt het wapen van Asten. We rijden nog een klein stukje door en zien dan Villa Bluijssen.

240403 Villa Bluijssen 240403 tegelplateau

Dit Jugendstilhuis heeft mooie tegelplateaus boven de ramen.

Zowel aan het begin als aan het einde van WOII hadden veel commandanten hun hoofdkwartier hier. Tijdens de mobilisatie voerde luitenant-kolonel Themann vanuit hier het bevel.

Het is intussen droog geworden en we rijden met een zonnetje terug naar de camper. Om half vijf hebben we net het zeil over de fietsen heengetrokken, als het stevig begint te regenen. We reden vandaag 29 km.

1. Jantien:
    4 april 2024
    Na zo'n fietstocht is het tijd voor asperges, smul er van.

Jouw reactie