Maandag 8 mei 2023

8 mei 2023 - Vlissingen, Nederland

Vandaag verhuizen we van Wemeldinge naar Koudekerke waar we al eens een keer eerder stonden. De eigenaresse herkent ons meteen en weet zelfs nog het één en ander van de vorige keer te vertellen. Na de lunch fietsen we naar Vlissingen voor een stadswandeling.

230508 stadhuis 230508 vaas

We beginnen bij het stadhuis waar de toren met carillon opvalt. Het stadhuis is van 1965. De toren is van architect Eysbouts. (Geen familie van de klokkengieters) Op het plein staat een pilaar met een grote vaas erop. Deze vaas is het symbool van de stad en je vindt hem terug in het wapen van Vlissingen.

230508 oud huisje

Daarna gaan we naar de Walstraat. In dit oude mooie pandje zat vroeger de VVV.

230508 zeemanserve 230508 buitenzijde Zeemanserve

Hierna gaan we de Korte Zelke in waar we het hofje Zeemanserve vinden. Het is gesticht in 1643 door Cornelia Quack ten behoeve van de talrijke zeemansweduwen. Met een huur van € 300,-/mnd behoort dit vast tot sociale woningbouw. Aan de buitenkant zien we de steunberen.

230508 Oude Markt 230508 poortje

Daarna komen we op de Oude Markt met de St. Jacobskerk. Sommige delen van de kerk zijn nog uit het jaar 1308. Aan de achterkant van de kerk zien we een leuk poortje.

230508 Plein der Vier Winden 230508 geboortehuis

Verderop is het Plein der Vierwinden. Hier staan mooi gerestaureerde panden. In de Nieuwstraat nr.13 staat het huis waar Michiel de Ruyter is geboren. Bellamypark was vroeger de haven, je kunt nog goed de vorm zien van een sleutelgathaven.

230508 Muzeeum I 230805 Muzeeum II

Op de Nieuwe Dijk staat het Lampsinshuis uit 1641.

Dit was het woonhuis van reder Lampsins, die met dit stadspaleisje zijn rijkdom kon tonen. Bij deze reder is Michiel de Ruyter zijn loopbaan begonnen. Op het huis staat een torentje waar vanuit al eeuwenlang naar de zee gekeken wordt. In dit huis is nu het Maritiem Muzeeum gevestigd, evenals in de oude panden ernaast.

230508 Het Arsenaal 230508 beursgebouw

Paul loopt een van de havenhoofden op om het Arsenaal te fotograferen, Als hij terugloopt, staat hij recht tegenover het voormalig beursgebouw. We rijden het andere havenhoofd op langs het standbeeld van Michiel de Ruyter om zo de Boulevard op te rijden.

230508 Frans Naerebout

Daar staat het standbeeld van Frans Naerebout.

Hij redde op 24 juli 1779 87 opvarenden van een VOC-schip en hij heeft daarna nog meermalen succesvol deelgenomen aan reddingsacties. Hij is in Veere geboren en in Goes overleden en daar in de Grote Kerk begraven. Hij is door door Koning Willem I tot Broeder van de Nederlandse Leeuw benoemd en kreeg jaarlijks een uitkering van Fl 200,-, dat voor die tijd ontzettend veel geld was.

230508 gevangenis

Even verder op Boulevard bevindt zich een toren die vroeger gevangenis is geweest. Het was onderdeel van de Westpoort toen Vlissingen nog ommuurd was. De toren is slechts het enig overgebleven deel van de poort. Door de duinen fietsen we richting Dishoek om daarna door naar Koudekerke te kunnen fietsen. Op de kop af komen we na19 km bij onze camper aan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    9 mei 2023
    Ook al zo’n mooie stad. Jullie zien wel wat. En ik ook. Bedankt voor al die info.