Vrijdag 12 mei 2023

12 mei 2023 - Bergen op Zoom, Nederland

We gaan vandaag een stadswandeling in Bergen op Zoom maken. We rijden via de Antwerpsestraat naar het het centrum, althans dat is de bedoeling. Op een gegeven moment kunnen we niet verder wegens werkzaamheden aan de Antwerpsestraat. Dat wordt een heel eind omrijden. Vlak achter het station kunnen we terug naar het centrum. Vanaf het station kunnen we mooi de route volgen, want we hebben bij de camping een goed kaartje met een stadswandeling gekregen.

230512 vm synagoge

We beginnen bij de voormalige synagoge uit 1832. Onder deze synagoge bevinden zich middeleeuwse kelders met het rituele bad, een waterbassin en twee waterputten. We gaan door naar de St. Gertrudiskerk.

230512 St. Gertrudiskerk 230512 gevelsteen

De zij-ingang heeft een prachtig verguld hek. Als we iets verder lopen, zien we op gevel een steen met een afbeelding van een oude boekwinkel. De kerk met de ingang aan de Grote Markt heeft een toren die vanwege zijn vorm ook wel de Peperbus wordt genoemd.

230512 preekstoel 230512 houtsnijwerk 230512 gebrandschilderd raam

De kerk heeft een veel bewogen geschiedenis van afbraak, opbouw tot brand toe. De vele kunstwerken, monumentale orgels en 17e eeuwse biechtstoelen met prachtig Mechels houtsnijwerk maken het de moeite van het kijken waard. De inrichting van het kerkgebouw is overwegend afkomstig uit vijf katholieke kerken die gesloten werden. Bij de brand van 1972 bleef er weinig van de kerk over en men was blij met alle gekregen spullen. Zo ook de gebrandschilderde ramen van Collette in de Josefkapel. We gaan verder de Grote Markt op en bekijken de vele mooie gebouwen rondom deze Grote Markt.

230512 Grote Markt230512 stadhuis 230512 oude stadswapen

Bijzonder fraai is het stadhuis (nog in gebruik bij raadsvergaderingen en trouwerijen). De spreuk “Mille periculis supersum” op de gevel betekent “duizend gevaren kom ik teboven” en dat herinnert aan de rol van de stad in de 80-jarige oorlog. Verder zien we nog de twee wildemannen die het stadswapen vasthouden.

230512 theater

Even verder zien we in een voormalige kerk theater De Maagd. De wandeling brengt ons dan bij de Lievevrouwepoort.

230512 Lieve Vrouwe Poort

Nadat de poort zijn functie verloor als stadspoort, werd het een gevangenis. Door de poort lopend, kom je in het havenkwartier. Er is eigenlijk maar een klein stukje haven over. De rest is gedempt en omgetoverd tot parkeerplaats. De muren van het overgebleven stukje haven staan op instorten en worden over de hele lengte gestut met zakken zand.

230512 Markiezenhof

Dan komen we bij Het Markiezenhof. Dit is het voormalig woonpaleis van de heren en markiezen van Bergen op Zoom uit de 15e eeuw. Wat een prachtig elegant gebouw is dit. Het is nu museum, maar er zijn nog vele zalen en kamers ingericht zoals het vroeger was.

230512 Ravelijn I

De laatste bezienswaardigheid op onze wandeling is het Ravelijn Op den Zoom. Dit is nog een van de weinige overblijfselen van de roemruchte vestingwerken van Bergen op Zoom. Het is een vijfhoekig eilandje met onderaardse gangen en wordt omringd door aarden wallen en stenen muren. We doen in de stad boodschappen. Het valt op dat de Jumbo door een beveiliger wordt bewaakt. Niet zo verwonderlijk want Paul bemerkt bij het bewaken van de fietsen, dat er behoorlijk wat “onguur” volk rondloopt. Het fietsen blijft vandaag beperkt tot 17 km.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maaike:
    12 mei 2023
    Wat een bijzondere stad.
  2. Jantien:
    14 mei 2023
    Dus hier ook een peperbus. Ik ken alleen de peperbus in Zwolle.
    Interessante en mooie dorpjes in Zeeland.