Zaterdag 13 mei 2023

13 mei 2023 - Bergen op Zoom, Nederland

Het zijn vandaag en morgen de Nationale molendagen. Van de camping hebben wij de folder “Brabantse Wal Molenroute” gekregen. Bij de inleiding wordt vermeld, dat zij met de fietsknooppunten werken. Hadden we dit nu maar met ons eigen fietsknooppuntenboek gecontroleerd. Na het eerste knooppunt loopt het al mis. Jammer, want het foldertje zag er zo gelikt uit.

230513 molen De Twee Vrienden 230513 vlag BoZ

De eerste molen "De Twee Vrienden” vinden we met behulp van Google. De molen is leuk versierd met vlaggetjes en voor de ingang wappert de vlag van Bergen op Zoom. Het is een beltmolen, hij staat dus op een bergje waar je vroeger onder door kon rijden. We praten een tijdje met een vrijwilliger die ook camperaar is. Hij legt ons uit hoe we bij het volgende knooppunt moeten komen. Dat hebben we gevonden. Op het hoekje staat een verkeersregelaar omdat de Koos Moerenhout Classical wielerronde verreden wordt. Een tweede verkeersregelaar komt er op zijn motor aan en hij vertelt dat er een groot ongeluk op de A58 bij een afrit ter hoogte van Bergen op Zoom gebeurd is. Er is een caravan helemaal aan gort gegaan en de brokstukken liggen aardig verspreid over de weg met lange files vanaf Halsteren en Wouwse plantage. Wij fietsen verder en langs de snelweg rijden wij zeker een kilometer of 4 langs de stilstaande file.

230513 boerin met kalf

Wij rijden verder naar Heerle waar een leuk beeldje “boerin met kalf” te zien is.

230513 molen De Arend 230513 tegeltjeswijsheid tegeltjeswijsheid bij de molen

Het volgende dorp is Wouw en wij kunnen daar molen “De Arend” uit 1811 bezoeken. We drinken daar een kop koffie en krijgen daar verse kniepertjes bij. De bakker ervan is verbaasd dat Ellen de naam en de betekenis van de koeken kent. De platte ronde schijf is het oude jaar en de opgerolde versie is het nieuwe jaar. Deze molen is gedeeltelijk op een stenen heuvel gebouwd. In de ontvangstruimte staan modellen van verschillende molens. Zij zijn allemaal door één persoon gemaakt. Hij is niet meer aan een model van De Arend toegekomen omdat hij intussen 90 jaar is en het jammer genoeg niet meer kan. We rijden verder naar Wouwse Plantage waar we bij de snackbar een broodje kroket eten. Rijdend door een stuk bos willen we naar Essen (B) rijden. Alleen hier ontbreken weer de juiste knooppuntenbordjes of ze worden niet op ons kaartje vermeld. (In het vervolg gaat ons eigen knooppuntenboek altijd mee). Maar met behulp van Google lukt het om op de route terug te komen.

230513 klooster

In Huijbergen fotograferen we een klooster en genieten van een lekker softijsje en rijden zo naar molen “Johanna”.

230513 molen Johanna

Deze molen is van het type bergmolen (andere naam voor beltmolen). Ellen wil bij de geitenhouderij “Costa Kabrita” kaas halen. We vinden wel de geitenhouderij, maar niet de winkel. Geen beste reklame als je met zoveel woorden in de nodige folders staat. Wij rijden tot aan het knooppunt van waar we naar Heimolen kunnen rijden. Onderweg zien we bordjes dat het naastliggende terrein van Defensie is. Hier achter ligt de vliegbasis Woensdrecht, waar Ellens vader gewerkt heeft. Terug op de camping gaan we een poos buiten in de zon zitten met een lekker kopje thee. We hebben vandaag, met de nodige kilometers omrijden erbij, 48 km gereden.