Zondag 14 mei 2013

14 mei 2023 - Bergen op Zoom, Nederland

We gaan vandaag de route van de 2e folder volgen: Rondje Bergen op Zoom. We komen Bergen op Zoom binnen via het zuid-westen en komen zo bij de Binnenschelde terecht.

230514 Binnenschelde

We rijden een heel stuk over de Boulevard en zien daar verschillende camperplaatsen. Gezien de drukte en de kleine plaatsen, zijn we blij dat wij hier niet staan. Op weg naar het knooppunt komen we bij de Lievevrouwepoort. Daar steken wij over naar de Noordzijde Haven. Wij maken een foto van de zandzakken die de kade moeten verstevigen.

230514  zandzakken 230514 watermolen

Als we daar mee klaar zijn, spreekt een bewoner van BoZ ons aan. Hij weet heel veel van deze buurt en vertelt ons het één en ander over de bewoners en de beroepen die zij hier uitoefenden. Ook vertelt hij ons over het rioleringssysteem en de voormalige watermolen. Daar gaan wij juist naar toe. We bedanken de man voor zijn vehalen en gaan naar de aangewezen weg. Aangezien we niet zeker weten of we met deze doorsteek op de goede route terecht komen, rijden we terug naar de Lievevrouwepoort. Op het pleintje dat Bolwerk noord met zuid verbindt, zien we een mooi vergulde fontein.

230514 fontein 230514 schoolgemeenschap

Op de hoek van dit plein staat een school in Jugendstil.

230514 Waterschans

Wij rijden nu door en komen langs de Waterschans, die staat op de noordelijke punt van de Binnenschelde Deze was een belangrijke punt in de zuiderlijke Waterlinie. Wij volgen nu zo’n 10 km lang de Markiezaatskade. Deze scheidt het Schelde-Rijnkanaal van het Markiezaatsmeer.

230514 windturbines

Er staan hier veel windmolens vlak bij de sluizen. We zien langs de kant van het fietspad een bouwwerk van bielzen en platen.

230514 taatskuip 230514 taatskuip  II

Het is een taatskuip. Op borden wordt uitgelegd hoe deze werkt. De taatskuip werd rechtop gezet tegen de sluisdeur, die gerepareerd moest worden. Als hij goed vaststond, en de naden waterdicht gemaakt waren, werd het water eruit gepompt en kon men reparaties verrichten. Vanaf de sluizen kennen wij de weg en zijn we weer vlot bij de camping. We fietsten vandaag 31 km.

1. Jantien:
    15 mei 2023
    Leuk dat mensen onderweg een verhaal van de omgeving vertellen