Vrijdag 19 augustus 2022

19 augustus 2022 - Sainte-Marie-sur-Ouche, Frankrijk

Zo tegen elven beginnen wij onze fietstocht langs het Canal de Bourgogne. Na 100 meter fietsen vanaf de camping zijn we al op de route en bij de eerste sluis. Bij de volgende sluis treffen we een hele grote boot, die maar net in de sluis past en die afgehuurd is door een stel Amerikanen, waar wij een praatje mee maken. Er is zelfs een heuse kok aan boord.

220819 sluiswachter 220819 boot uit sluis

De sluiswachter moet hard werken om de sluisdeur open te krijgen. Wij fietsen door tot Velars-sur-Ouche. Bij de bakker in het kleine winkelcentrumpje genieten we van een kopje espresso met daarbij een croissant.

220819 Velars-sur-Ouche

Als we weer vertrekken uit Velars, hebben we mooi zicht op de spoorbrug. We fietsen verder tot aan Lac Chanoine Kir.

220819 Lac Chanoine Kir

Hier houden we onze lunchpauze. We zien zelfs aan de overkant van het meer de TGV rijden. Na een flinke tijd hier op een bankje te hebben gezeten, beginnen we aan de terugweg. Onderweg hebben we goed zicht op de verbrande zonnebloemen. In Velars doen we boodschappen bij de supermarkt, een Colruyt deze keer.

220819 brug over Ouche

Bij Fleurey-sur-Ouche zien we een mooie oude brug over de Ouche. Na 42 km zijn we weer terug en hebben we in het totaal 16 sluizen gezien. We hebben veel zon gehad onderweg.