Zaterdag 20 augustus 2022

20 augustus 2022 - Sainte-Marie-sur-Ouche, Frankrijk

We fietsen vandaag weer langs Canal de Bourgogne, maar nu de andere kant op. Bij Gissey-sur-Ouche rijden we over het bruggetje naar de wasplaats.

220820 Gissey-sur Ouche wasplaats exterieur 220820 Gissey-sur-Ouche wasplaats interieur

De wasplaats bevindt zich in het gebouw. Vlak hierna ziet Ellen plotseling een ijsvogel vliegen, en nee, ze heeft hem niet kunnen fotograferen, alweer niet. We rijden naar Barbirey-sur-Ouche om naar de kasteeltuinen te kijken. Nadat we een blik over de muur hebben geworpen en constateren dat de toegangsprijs € 6,- bedraagt, besluiten we terug te rijden tot aan het kanaal. De tuin lijkt ons niet veel te zijn, waarschijnlijk vanwege de droogte is er geen bloem te zien en bovendien kan Ellen vanwege haar knie toch niet veel lopen. We fietsen verder langs het kanaal tot het eindpunt van vandaag: Pont-sur-Ouche. Daar eten we een koek en drinken we wat water.

220820 Keizersmantel

Op de heenweg hebben we ze niet gezien, maar op de terugweg worden we getrakteerd op hele zwermen kleine blauwe vlindertjes en deze oranje-bruin gespikkelde Keizersmantel.

220820 La Bussière-sur Ouche voormalige abdij 220820 La Bussière-sur-Ouche

Bij La Bussière-sur-Ouche rijden we naar de voormalige abdij, nu een heel duur restaurant/hotel. Te duur voor ons in ons vakantiekloffie. Weer bij het kanaal zien we nu huizen van La Bussière-sur-Ouche op een rots liggen. Ons drankje kunnen we bij sluis 28 “La Charme” nuttigen. We fietsten vandaag 38 km en kwamen ook weer langs 16 sluizen.