Zondag 21 augustus 2022

21 augustus 2022 - Pouilly-en-Auxois, Frankrijk

We verkassen vandaag van Sainte-Marie-sur-Ouche naar Pouilly-en-Auxois. We staan zo tegen half twaalf bij de camping op de stoep. We kunnen echter pas om één uur het terrein op. We gebruiken de tussentijd om naar het dorp te rijden om brood te halen. Als we het brood ophebben, is het bijna één uur en gaat de receptie open. Om half twee kunnen we al gaan fietsen. De camping staat naast Canal de Bourgogne. Zodra we aan het eind van de straat zijn, begint er een tunnel waar Canal de Bourgogne doorheen loopt. Heel apart is dat wij als fietser bovenop deze tunnel fietsen. We zien dan ook regelmatig stenen ventilatiekokers.

220821 Allée des platanes 220821 ingang tunnel Canal de Bourgogne

Pouilly ligt op de scheiding van twee waterstroom gebieden. Ten noorden van Poully stroomt al het water van beken en rivieren naar de Atlantische Oceaan. Ten zuiden van Pouilly stroomt het water water naar de Middellandse Zee. Het water kan dus niet in één keer van noord naar zuid stromen. Daarvoor heeft men een kanaal nodig met sluizen. De waterscheidingstunnel van Pouilly, die hier op een hoogte van 378 mtr ligt, werd gegraven tussen 1826 en 1832 en is exact 3333 mtr lang. Het booggewelf heeft een straal van 3,1 mtr en rust op draagmuren van 3,25 mtr hoog. Er kan maar één schip tegelijk doorheen. Vroeger moesten de trekpaarden van de schepen over de berg heen en werden de boten door middel van grepen aan de wanden met handkracht door de tunnel getrokken. Dat kon een hele dag in beslag nemen. In 1867 kwam er een stoomsleepboot die zichzelf aan een ketting op de bodem van de tunnel voorttrok. Dit gaf ernstige luchtvervuiling dat bestreden werd met de eerder genoemde ventilatieschachten. In 1893 kwam er een elektrische sleepboot en werden de milieuproblemen verholpen.

220821 Canal de Bourgogne220821 fietsroute220821Sluis no. 4

Na de tunnel komen we weer bij een open stuk van het kanaal met snel op elkaar volgende sluizen. In een stuk van ongeveer 15 km zitten 19 sluizen. Sluis 4 ziet eruit als een ijzermuseum.

220821 Châteauneuf

Vlakbij Vandenesse-en-Auxois staat kasteel Châteuneuf boven op een berg. Dan rijden we door naar Pont d’Ouche het eindpunt van gisteren. We eten daar een heerlijk ijsje en rijden dan dezelfde weg weer terug. Het gaat nu wel meer berg opwaarts, maar het valt ons reuze mee.

1. Jantien:
    22 augustus 2022