Maandag 22 augustus 2022

22 augustus 2022 - Pouilly-en-Auxois, Frankrijk

We rijden vanmorgen eerst naar het dorp om postzegels te halen.

220822 Pouilly rotonde I 220822 Pouilly rotonde II

Daarna rijden we door naar de Super U en komen dan een leuke rotonde tegen. Na het boodschappen doen rijden we nog iets door en ontdekken dan een een grote glazen kap waaronder de allereerste elektrische sleepboot ligt.

220822 Pouilly eerste electr sleepboot

Deze werd gebruikt om aken door de scheidingstunnel heen te trekken. Er konden tien aken tegelijk getrokken worden. De sleepboot deed er twee uur over om door de tunnel te komen. We rijden terug naar onze camper om de boodschappen op te bergen en ons klaar te maken voor een fietstocht langs het kanaal naar St. Thibault. We beginnen bij de uitgang van de tunnel. Vlak bij sluis no. 1 vinden we een stukje van de creatieve route.

220822 Pouilly tekenles

Op borden wordt uitgelegd hoe je het beste een tekening of schilderij kunt maken.

220822 tondelzwam

Wij rijden verder en zien veel tondelzwammen op dode bomen. Bij Eguilly zien we tussen de snelweg en het kanaal een middeleeuws kasteel. De slotgracht is opgedroogd.

220822 Château Eguilly

Het is in de 12e eeuw gebouwd op de plek van een Gallo-Romeins fort en in de 15e eeuw verbouwd tot bisschoppelijk onderkomen. Wij rijden naar St. Thibault.

220822 St. Thibault St. Thibault kerk

In St. Thibault staat een gotische kerk uit de 13e eeuw met een verbluffend hoog koor. De kerk wordt al jarenlang gerestaureerd en de uitgaven bedragen nu al zo’n kleine € 800.000,-. De kerk wordt zowel van binnen als van buiten gerestaureerd en ze zijn nog lang niet klaar. Van St. Thibault tot Pouilly langs het kanaal zijn de eerste zeven kilometer zonder sluizen. Op de laatste zeven kilometer vinden we 12 sluizen. Dat zegt wat over het hoogteverschil. Zo tegen half vier zijn we terug bij de camper en hebben we 35 km gefietst.

1. Lilian:
    23 augustus 2022
    zo te zien ook hier last van het lage water :-)