Dinsdag 23 augustus 2022

23 augustus 2022 - Flavigny-sur-Ozerain, Frankrijk

Na twee dagen Pouilly, gaan we vandaag naar de volgende camping. Omdat we weten dat we niet voor drie uur op deze camping terecht kunnen, rijden we eerst met de camper naar een klein middeleeuws dorpje genaamd Flavigny-sur-Ozerain.

220823 Flavigny-sur-Ozerain

Het is maar goed dat we dit niet met de fiets hebben geprobeerd, wat een hellingen (Paul schakelt zelfs van automaat op handbediening). Er is zowaar een fatsoenlijke parkeerplaats waar we de camper nog net in het midden kwijt kunnen.

220823 Huis Jaques Reynaud

Het centrum is echt middeleeuws met veel acculades  boven de ramen en deuren.

220823 anijsfabriek 220823 oude vrachtwagen anijsfabriek

We komen eerst langs de anijsfabriek die gevestigd is in de voormalige abdij. Ervoor staat een mooie oude vrachtwagen. Het Office du Tourisme is in een oud pand gevestigd.

220823 Office du Tourisme 220823 Gargouille le loup

Op de hoek van het Huis met de wolf zien we een gargouille in de vorm van een wolf. Midden in het dorp staat de kerk Saint-Genest. De kerk stamt uit de 13e eeuw.

220823 Église Saint Genest II 220823 Ëglise Saint-Genest

Er zijn veel fragmenten van oude fresco’s te zien. Er zijn plannen om deze fresco’s te restaureren.

220823 deel koorbank

De koorbank is rijkelijk versierd met veel beeldjes. In een afgelegen hoekje zien we de ons bekende heiligenbeelden Pastoor d’Ars en Jeanne d’Arc. Wij lopen daarna terug naar de parkeerplaats om met de camper naar het standbeeld van Vercingetorix te rijden. Om er te komen moeten we 15% hellingen op (niet echt het probleem), maar ook door straatjes waar een bus niet komen mag. Wij zien deze straatjes ook niet zitten en rijden daarom verder naar de camping in Venarey-les-Laumes, waar we om vijf over drie aankomen. De rest van de middag zitten we in de schaduw van de camper te lezen.

1. Lilian:
    25 augustus 2022
    altijd weer leuk om te zien waar jullie zoal komen