Woensdag 24 augustus 2022

24 augustus 2022 - Venarey-les-Laumes, Frankrijk

Om elf uur vertrekken we en de grote straat naast onze camping leidt ons naar het kanaal. We krijgen achter elkaar veel sluizen te zien, soms met maar 150 mtr tussen 2 sluizen. Uiteindelijk hebben we op 20 km 42 sluizen gezien. Met een hoogteverschil van +/- 2,5 mtr per sluis, zijn we aan het eind toch zo’n 100 mtr gestegen.

220824 soort tiny house

Halverwege onze tocht zien we aan de overkant een aantal houten huisjes. Sommige zijn echte tiny houses en sommige wat groter. Ons eindpunt is Pont-Royal.

220824 haventje Pont-Royal 220824 professioneel visgerei

Hier drinken we eerst een kop koffie en gaan dan bij het “haventje” ons brood opeten. Er zitten een paar vissers met heel professionele apparatuur.

220824 standbeeld Vercingetorix

Op de terugweg krijgen we weliswaar op grote afstand nog het standbeeld van Vercingetorix te zien.

Dit is opgericht door Napoleon III in 1865. Op de steile heuvel Mont Auxois lag een Gallische nederzetting, waar Julius Ceasar in 52 VC na een langdurige belegering Vercingetorix zou hebben verslagen. Maar onder historici is de precieze ligging van Alésia nog altijd onderwerp van discussie.

Rond half vier zijn we terug en hebben dan 48 km gefietst.

1. Jantien:
    27 augustus 2022
    Wat leuk. Asterixs en Obelisk.