Donderdag 25 augustus 2025

25 augustus 2022 - Venarey-les-Laumes, Frankrijk

We fietsen vandaag de andere kant op van Canal de Bourgogne, eindpunt Buffon. Op een stuk van 18 km komen we 13 sluizen tegen.

220825 sluiswachtershuis 220825 sluiswachter

Ook zien we voor ons een nieuw type sluiswachtershuis. Vandaag komen we op het kanaal zowaar drie boten tegen. De sluiswachters gaan van de ene naar de andere sluis op scooters.

220825 Grignon dakpannenfabriek

We komen langs Grignon. Hier heeft eens een dakpannenfabriek gestaan. Ze maakten ook bakstenen. Nu is het een museum. Bij Courcelles zien we een huis dat versterkt is als een fort.

220825 MontBard

In Montbard willen we een kopje koffie drinken. De eerste gelegenheid wil alleen nog maar eters hebben. Op internet vinden we Chez Fred en daar drinken we lekker koffie.

220825 Buffon

We gaan nog verder dan Montbard en komen dan in Buffon. Daar eten we aan een picknicktafel ons brood op. Op ongeveer de helft van onze rit terug eten we een koek en drinken een flesje Orangina. De terugweg is wel erg warm en zeker 12 km hiervan is zonder bomen. We halen nog boodschappen bij de Super U in het dorp en gaan daarna in de schaduw van de camper zitten. De camper zelf is van binnen een echte oven en hij koelt pas af na half elf. Bij elkaar hebben we vandaag 44 km gereden.