Vrijdag 26 augustus 2022

26 augustus 2022 - Venarey-les-Laumes, Frankrijk

Het heeft vannacht geregend en het regent de hele morgen door. We blijven daarom  een dag langer hier. De campingbeheerder vraagt nieuwsgierig wat wij vandaag op het programma hebben staan, ons reisboek bijwerken. In het begin van de middag klaart het op, hoewel het erg bewolkt blijft. Dat Paul niet zelf een foto van Vercingetorix heeft kunnen maken, knaagt aan hem. Hij gaat alleen op pad. Om er te komen moet hij een 25%’s berg op. Al gauw wordt dit dus lopen geblazen. Zelfs met nog iets hulp van de motor van de fiets moet hij toch wel een keer of drie even op adem komen.

220826 Hôpital Sainte-Reyne

Bij één van die keren staat hij tegenover Hôpital Sainte-Reyne.

Dit hospitaal is voor zieke pelgrimgangers gesticht. In 1658 stichtten twee pelgrimgangers met de zegen van Vincent de Paul en hulp van de koningin moeder Anne van Oostenrijk dit ziekenhuis. Tegenwoordig is het zorgcentrum.

Het laatste stuk om bij het beeld te komen, bevat 154 treden en daarvoor nog een stuk met 10 van een soort plateautrappen.

220826 Vercingetorix 220826 uitzicht vanaf standbeeld

Vercingetorix gaat op de foto en het uitzicht op deze berg is fantastisch. Paul gaat de berg stevig in de remmen knijpend weer af  om de rest van de terugtocht lekker vlak te fietsen. Het is maar goed dat Ellen niet is meegegaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jantien:
    27 augustus 2022
    Stoer hoor en wat een mooi beeld.
  2. Lilian:
    28 augustus 2022
    mooie foto, je moet er wat voor over hebben, maar de foto is prachtig :-)