Zaterdag 27 augustus 2022

27 augustus 2022 - Ravières, Frankrijk

Het is tijd om naar een volgende CP te vertrekken en het wordt die van Ravières. We staan daar op een soort havenplaats. We hebben er alleen stroom, maar voor twee dagen hebben we niet meer nodig dan dat en bovendien staan we hier gratis. Na de lunch gaan we vanaf Ravières naar Buffon, de slotplaats van donderdag. Op een stuk van 11,5 km komen we langs zeven sluizen, maar vandaag komen we geen enkele boot tegen.

220827 Canal de Bourgogne 220827 informatieborden

Het ziet er op dit deel van het kanaal een stuk groener uit. Langs onze route komen we regelmatig deze informatieborden tegen.

220827 ten dode opgeschreven

Wat we jammer genoeg ook veel zien, zijn populieren die aangetast zijn door maretakken. Deze verzwakken de bomen, zodat er al heel veel takken afgebroken zijn door het gewicht van de vele maretakken. De bomen zijn daardoor ten dode opgeschreven. We komen langs Le Grande Forge de Buffon (een smidse)

220827 La Grande Forge de Buffon

Deze is gebouwd in 1768 door de beroemde George-Louis Leclerc, graaf van Buffon. De smidse is een opmerkelijk voorbeeld van de eeuw van de verlichting. De gebouwen zijn verdeeld over twee niveaus. Op rivierhoogte bevinden zich de ovens, een zuiveringsinstallatie en een gieterij. Op het bovenste niveau bevonden zich de woningen, de tuinen en de boerderij. De machines in de smidse werden op waterkracht aangedreven door middel van een watermolen in een met de hand uitgegraven zijtak van de Armançon.

220827 bloemenpracht 220827 brug over Armancon

Op de terugweg zien we twee huizen met een bloemenpracht. Naast ons fietspad zien we een brug over de Armançon, de rivier die nu langs het kanaal loopt. Aan de overkant zien we diverse rotswanden, waarvan enkele worden gebruikt als steengroeve.

220827 steengroeve 220827 steenzagerij

Vlak bij Ravières staat een steenzagerij. In onze gids voor langs de kanalen staat vermeld dat er in het dorpje Nuits naast ons een 16e eeuws kasteel en een oude stadspoort te zien zijn.

220827 Château Nuits220827 stadspoort Nuits

Wij rijden daar even heen. Tegenover de stadspoort is de CP gelegen. Wij zijn blij dat wij voor de CP van Ravières zijn gegaan. Daar ziet het er minder stoffig uit. Bij elkaar hebben we vandaag 31 km gereden. Het was aangenaam rijden vandaag.