Zondag 28 augustus 2022

28 augustus 2022 - Ravières, Frankrijk

Het is stralend weer. In dit dorp is alleen geen bakker te vinden. We ontbijten daarom uit onze eigen voorraad. Om elf uur stappen we op de fiets richting Tonnere, niet dat we daar helemaal komen. Het fietspad langs het kanaal is aan de overkant van waar de camper staat. Na 7.5 km komen we bij Chassignelles, waar we bij de ambachtelijke bakker wat broodjes willen kopen. De bakker is gesloten (vakantie of ter ziele?)

220828 lavoir

We rijden terug naar het kanaal waar een heel mooie wasplaats is. We rijden verder naar Ancy-le-Franc. Daar is de bakker nog wel open, hoewel deze bakker, sluitend om 13:30 uur, bijna helemaal los is.

220828 Ancy-le-Franc

Tegenover de bakker zien we een gebouw met een leuk torentje.

220828 Château

We rijden naar het kasteel van Frans I

Het kasteel is in een klassiek Italiaans renaissancestijl gebouwd. De bouw begon in 1546 en duurde tot 1622. Het leverde wel een kasteel op waarvan de vier façaden een perfecte geometrie tonen. Ook het park in Engelse landschapstijl en vooral het interieur zijn oogstrelend. Diane van Poitier had hier ook een kamer, die speciaal voor haar was ingericht.

Als we opzij kijken, zien we een restaurantje waar we koffie kunnen drinken. Na de koffie rijden we terug naar het kanaal en rijden door tot aan Lézinnes, ons eindpunt van vandaag. Hier staan een aantal picknicktafels, waar we ons brood kunnen opeten.

220828 paddestoelen 220828 Icarusblauwtje

Als we terugrijden, zien we mooie paddenstoelen op de stronken van omgezaagde populieren. Op het asfalt zit dit Icarusblauwtje.

220828 waterplantenmaaier

Om de kanalen schoon te maken, wordt er gebruik gemaakt van deze machine. Na 44 km fietsen, zijn we terug bij de camper en op 11,5 km zaten 10 sluizen,