Maandag 29 augustus 2022

29 augustus 2022 - Tonnerre, Frankrijk

We vertrekken vandaag naar Tonnerre, naar de camping “De La Cascade”. Na de lunch pakken we de fiets en rijden langs het kanaal tot aan Lézinnes, het eindpunt van gisteren. Nu komen we negen sluizen tegen op een afstand van zo’n 17 km. Onze gids voor “Langs de kanalen in Bourgondië” vermeldt een kasteel in Tanlay.

220829 Château Tanlay 220829 Tanlay 220829 halletje

Dat moet natuurlijk op de foto, evenals wat leuke details van Tanay zelf.

Tanay is het eigendom geweest van de familie van admiraal Colligny, schoonvader van Willem van Oranje. Hij vergaderde hier vaak met de andere chefs van de Protestantse bond. Het kasteel is in de renaissance stijl gebouwd in de 16e en 17e eeuw.

Ondanks de warmte bereiken we toch snel Lézinnes, ons eindpunt. De koek en een flesje Orangina worden weer verorberd. We rijden terug en komen langs de afslag naar Argentenay.

220829 Argentenay brug over Amarcon

Hier moeten over drie stroompjes van de Armançon mooie bruggen liggen. Paul loopt er naar toe en maakt een paar foto’s. Er liggen in het kanaal (het water staat ook behoorlijk laag) de nodige dode vissen.

220829 dode vis welke

Zo ook de vis op de foto. We vragen aan een van de vissers langs de kant, wat voor vis dit is, maar ze weten het niet. Na iets meer dan 40 km zijn we om vijf uur weer terug. Onderweg komen we voor de derde keer onze Duitse buren uit Venarey tegen. We staan een tijdje te praten. Ze staan nu ook in Tonnerre bij ons op de camping. ’s Avonds drinken we gezellig samen koffie.