Dinsdag 30 augustus 2022

30 augustus 2022 - Tonnerre, Frankrijk

We stappen op de fiets om weer een fietstocht langs het kanaal te gaan maken. Het valt ons op, nu de waterstand zo laag is, dat de oevers het niet meer houden.

220830 afgekalfd 220830 opgedroogde waterplanten

De betonnen beplating valt om en de aarde gaat er achteraan. De kanten verzakken tot strandjes. Dit is bijna onherstelbaar. Iets verderop zien we zelfs dat de waterplanten in het kanaal door het ongeveer 70 cm zakken van het waterpeil, deze helemaal droogstaan en doodgaan. Bij Dannemoine verlaten wij het kanaal even voor het dorp.

220830 wasstraat 220830 rooster

Er is een mooie wasplaats, die goed onderhouden wordt. Een vrijwilliger vertelt ons het een en ander en laat ons zien waar het water vanuit het kanaal in het lavoir naar binnen kan stromen. Het roostertje hiervoor in het kanaal wordt goed door hem schoon gehouden. Ook dit rooster ligt door de lage waterstand bijna helemaal droog. De man verwijst ons naar de Notre Dame, de kerk van het dorp. Helaas is de kerk niet open, maar aan de buitenkant is genoeg te fotograferen.

220830 Église Notre Dame de l'Assomption 220830 beslag 220830 gargouille

Ook het beslag op de voordeur van de kerk is de moeite waard. We vergelijken die van links en rechts en zien dat de er één compleet is en dat er aan de ander wat vruchtjes ontbreken. De accolade boven een van de deuren verraadt dat deze kerk uit de middeleeuwen stamt. De gargouilles beginnen al aardig te verweren. Die op de foto is nog één van de betere.

220830 achterkant huis

Als we door het dorp naar het kanaal terugrijden, zien we nog een mooi vakwerkhuis.

220830 sluis no. 100

We passeren vandaag sluis no.100. Onze gids vermeld dat we op een bepaald ogenblik te maken gaan krijgen met een enkelsporig pad vol stenen. Gelukkig is niets minder waar en blijft het pad goed berijdbaar. Dit is belangrijk voor ons als we het volgende stuk van onze fietstocht langs het kanaal gaan doen. Na 40 km zijn we terug op de camping. Op een stuk van 18 km komen we lngs 11 sluizen. Na een kop thee zien we dat het donker begint te worden en gaan dus om de bui voor te zijn, snel boodschappen doen. We kunnen nog droog boodschappen doen. De regen komt later tegen de avond wel met bakken de lucht uit.