Woensdag 31 augustus 2022

31 augustus 2022 - Tonnerre, Frankrijk

Op de derde dag van ons verblijf op de camping van Tonnerre gaan we Tonnerre zelf bezoeken. ’s-Morgens gaan we voordat we boodschappen gaan doen buiten Tonnerre, bij de VVV een stadswandeling halen. Na de lunch gaan wij die “stadswandelling” maken.

220831 Fosse Dionne I 220831 Fosse Dionne II

We beginnen bij de bron “Fosse Dionne”

Deze bron ontvangt zijn water vanaf een kalkstenen plateau. Men heeft de exacte herkomst van het water nooit kunnen vaststellen. Een gedeelte van de bron werd ook als wasplaats gebruikt. De Fosse was beroemd vanwege zijn smaragdgroene water.

Daarna rijden we, voor zover mogelijk naar de St.Pierre.

220831 St.Pierre  220831 St.Pierre II220831 gargouille

Deze ligt heel hoog boven de stad uit. Als Ellen niet meer verder kan met fietsen, gaat Paul te voet verder. De berg is een echte kuitenbijter, maar Paul komt boven. Hij fotografeert de kerk aan alle kanten. Vooral de gargouilles zijn heel mooi. Als hij terugkomt bij het pleintje waar Ellen zit wachten, wijst zij hem op verschillende fotoplekjes.

220831 oud vakwerkhuis 220831 Maria-Jetseke

Vandaar dit Maria-Jetseke en het vakwerkhuis. Daarna rijden we verder naar de Notre Dame.

220831 Notre-Dame 220831 Hôtel d'Uzès

De buitenkant is erg aan erosie onderhevig, maar maakt toch nog wel indruk. Het volgende interessante gebouw is Hôtel d’Uzès. Het ligt stevig weggeborgen achter grote hekken.

Dit gebouw uit de 16e eeuw was gebouwd door een burger, maar kreeg pas zijn naam toen de hertog d’Uzès het in bezit kreeg. Het gebouw werd in1879 gekocht door de spaarbank en het is nu een museum.

220831 Hôtel-Dieu 220831 Marguerite de Bourgogne

We gaan door naar Hôtel Dieu (vroegere ziekenhuis) Ook dit is een soort museum geworden. De tuin ernaast bevat een beeld van Marguerite de Bourgogne. Zij was de eerste echtgenote van Louis X en werd slechts 25 jaar oud.

220831 mooie daklijnen 220831 overdekte markt

Aan de rand van de tuin staat een gebouw met een mooi dak. Het laatste gebouw van vanmiddag is de overdekte markthal. Eigenlijk is de hal al gesloten, maar is nog iemand aanwezig, die ons wat over dit gebouw vertelt o.a. dat deze hal half onder het gemeentehuis gebouwd is en dat het daardoor vanzelf koel blijft. Dit gebouw is in 1904 in Art Nouveau stijl (Jugendstil) opgetrokken.

220831 l'Armancon 220831 la cascade

We rijden over de rivier l’Armançon terug naar de camping. Als we over de parkeerplaats rijden, horen we water ruisen. We zien dan het watervalletje waarnaar de camping genoemd is.

1. Lilian:
    wat n leuk stadje
  2. Jantien:
    1 september 2022
    Prachtig weer en zijn jullie nog niet sluizen moe.?
  3. Paul en Ellen:
    1 september 2022
    Nee hoor, de sluiswachtershuisjes zijn ook niet allemaal hetzelfde gebouwd. Helaas zijn de meeste sluiswachtershuisjes tot een bouwval geworden.