Vrijdag 2 september 2022

2 september 2022 - Brienon-sur-Armançon, Frankrijk

Vandaag rijden we naar het westen. In eerste instantie vinden we de route langs het kanaal niet. Wij fietsen over de gewone weg tot we een sluiswachtershuis zien. We maken gebruik van het bruggetje op de sluisdeuren, wat eigenlijk niet mag, om op het fietspad te komen. Het in ons gidsje reeds aangekondigde deel met een grindpad langs het kanaal, begint nu snel. Het 3,3 km wordt met wat afzien afgelegd.

220902 damwanden plaatsen

Hier zien we ook dat er aan de oeverbeschoeiing wordt gewerkt, Kilometers lang zijn er al damwanden geplaatst. Ook plaatst men hier wildopgangen, zodat vooral herten uit het water kunnen komen.  Een kilometer voor Migennes krijgen we weer asfalt om op te rijden.

220902 Ëglise du Christ-Roi

In Migennes rijden we naar de Église du Christ-Roi. De kerk is ingewijd in 1935 en deze kerk doet denken aan de kerk in Lourdes. Als we weer naar het kanaal rijden, begint het te regenen. We zetten de fietsen droog onder het afdak van de VVV en gaan aan de overkant een soort cafetaria binnen. De koffie en een muffin smaken er goed en na drie kwartier is de bui ook over en gaan we verder met onze tocht.

220902 Voetbrug 220902 pauwen

We steken het kanaal over met een voet-en fietsbrug (rijkelijk van bloemen voorzien) en zien daar half onder de brug een stel pauwen gemaakt van planten en bloemen. We rijden nu naar de oever van de Yonne naar het zuiden.

220902 spoorbrug

Als we de Armançon oversteken, zien we naast ons de bogen van de spoorbrug en omdat het water stil staat, zien we de bogen terug in het water. Na een kilometer of drie rijden we dan langs de Yonne. Ongeveer bij Chemilly splitst de Yonne zich in een een kanaal en de eigenlijke rivier. Wij blijven langs het kanaal rijden.

220902 boot in sluis

Bij een sluis blijven we een poos kijken hoe er zowaar twee boten geschut worden. De wachttijd (de tweede boot kwam er nog aan) gebruiken we om onze lunch op te eten.

220902 Gurgy 220902 Yonne en Yonnekanaal

We rijden door tot aan Gurgy, waar Yonne en kanaal weer samenkomen. Hier is ook een jachthaven. Dit is het eindpunt van vandaag. We keren om en rijden terug. Bij Bassou liggen de twee boten uit de vorige sluis te wachten bij de volgende sluis. Die is nog gevuld met een schip uit de tegenovergestelde richting. Tjongejonge, zo druk hebben we nog niet gezien (kan ook niet met de lage stand in het kanaal van Bourgogne). We moeten weer de 3,3 km afzien op het grindpad en zijn blij als we eraf zijn. We rijden nu wel langs de CP over het goede pad.

220902 CP en haven

Dit levert nog een aardige foto op van CP en haven. Rond half tien onweert het even en valt er een bui.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl