Zaterdag 3 september 2022

3 september 2022 - Vincelles, Frankrijk

We verruilen Brienon voor Vincelles. We staan daar op een mooi plekje op een camping vlak aan de rivier de Yonne. Na de lunch stappen we op de fiets en rijden langs de gedeeltelijk gekanaliseerde rivier richting Auxerre.

220903 château du Saulce 220903 brug over Yonne

Vlakbij Escolives-Ste.-Camille zien wij Château de Saulce. Het is nu een B & B. We zien bij Vaux een mooie brug over de Yonne. Zo komen we in Auxerre terecht. Hier is het begin van traject 3, dat we vanaf vandaag gaan volgen, maar wij maken eerst traject 2 af. Auxerre is van deze kant af prachtig.

220903 Auxerre I 220903 Auxerre II

De kerken steken mooi boven de stad uit. We rijden over de vernieuwde kades van Auxerre naar het noorden en hebben wel wat moeite om het pad langs de rivier te vinden. We rijden dus maar een stuk over de weg. Het asfalt is hier ook weg, we zoeken het asfalt op tussen de gaten, ergo we hobbelen er wat af en er stond aan het begin hiervan ook niemand klaar om je een nierband aan te reiken.

220903 met bloemen versierde brug 220903 gemeentehuis 220903 École Maternelle Colbert

Tenslotte komen we via een mooi met bloemen versierde brug in Monéteau waar bij het gemeentehuis een bruiloft gaat beginnen. Aan het gemeentehuis zitten, zoals zo vaak in Frankrijk, aan weerskanten een school. Aan de overkant bevindt zich de kleuterschool in een gebouw met een carillon. We houden even pauze, drinken en eten wat. We zien dan op kaart dat het naar Gurgy, ons eigenlijke doel, nog zeker vier km fietsen is en dat is ons, na al dat gerammel (we moeten dat op de terugweg weer ondergaan) te veel. Als we Monéteau verlaten, zien we opeens het jaagpad dat we moeten volgen. Na zo’n 100 mtr wordt het een eensporig 10 cm breed zand/grindpad in het gras. Dit lijkt wel tien keer zo erg als wat we hadden. Na het jaagpad gaan we weer asfalt tussen de gaten zoeken. We zijn blij als we Auxerre bereiken.

220903 Stade Abbë Dechamps

We rijden langs Stade Abbé Dechamps, waar zo dadelijk de wedstrijd AJ Auxerre – Olympique Marseille gaat beginnen. De straten zijn vol met fans. Bij de merchandise-shop kunnen we niet komen, want die is inside het stadion en daar kom je niet zonder een kaartje voor de wedstrijd. We rijden iets terug langs het stadion om weer op het hier goede jaagpad te komen. We horen in het stadion het opnoemen van de namen van de spelers, die natuurlijk met een enorm gejuich worden ontvangen. Het heeft toch wel wat. Na ongeveer 13 km zijn we terug op de camping. We fietsen vandaag 43 km en kwamen op een stuk van 20 km 13 sluizen tegen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jantien:
    4 september 2022
    Oh wat leuk. In 2010 hebben wij in Vincelles gestaan en langs het kanaal gefietst. Toen stond kasteel de Saulse leeg en wij (4) personen zeiden toen: als wij de hoofdprijs in de staatsloterij winnen dan kopen we het en beginnen een B en B. En is het een B en B. Een prachtige omgeving. Nog veel fietsplezier.
    Wij stonden, toen een kleine camping, op Les Cerilles.
  2. Paul en Ellen:
    4 september 2022