Zondag 4 september 2022

4 september 2022 - Vincelles, Frankrijk

Om elf uur stappen we op de fiets, richting het zuiden. Het fietspad ziet er goed uit, behalve bij de sluizen, daar ligt meestal grind.

220904 brug bij Trucy-sur-Yonne

Onderweg zien we een brug helemaal in de Yonne weerspiegeld. Er varen vandaag heel veel boten op de (gekanaliseerde) Yonne.  Bij  Mailly-le-Château zien we het dorp en het kasteel hoog boven ons liggen. In onze gids lezen we , dat we om er te komen, 500 mtr een 10%’s helling op moeten, niet voor ons weg weggelegd. We rijden nog een klein stukje door totdat we bij een natuurpark komen. Dit bewaren we voor de volgende keer. We hebben vanmorgen voor bij de lunch ook een lekkere crossaint besteld.

220904 Mailly-le-Château

Die eten we bij een picknickplaats onder Mailly-le-Château. Daarna rijden we door naar een cafétaria een paar kilometer verderop. Alleen een kopje koffie bestellen is er tijdens lunchtijd niet bij. Het spijt de ober wel, maar wat schieten wij daarmee op? Wij rijden een stukje verder om bij de picknickplaats daar een koek te eten en ons flesje Orangina te drinken. Bij Cravant rijden we naar het stadje toe.

220904 Cravant 220904 Ëglise Saint Pierre et Saint Paul

Het middelseeuwse vestingstadje heeft meerdere toegangspoorten. Wij gaan naar binnen door Porté d’Orleans. We zien de kerk Petrus en Paulus met een enorme toren (zoiets als toren waar ga ik de kerk naar toe?) en even verder zien we een donjon uit de 13e eeuw. Die behoorde toe aan het Bisdom van Auxerre. De Kanunniken gebruikten het als cachot.

Tijdens de honderdjarige oorlog vond in Cravant op 31 juli 1423 een grote veldslag plaats., die resulteerde in een overwinning van de Engelsen (Schotten) met hun Bourgondische bondgenoten op het Franse leger.

220904 slag bijj Cravant 220904 slag Cravant

Dit is het herdenkingsteken hiervoor.

Om bij het Belfort komen, moeten we aardig klimmen en komen zo door het centrum van het stadje met een leuk pleintje.

220904 Cravant centrum 220904 Beffroi

Het Belfort stamt uit de 14e eeuw. We zakken nu met de fiets weer af tot aan het kanaal. Na 4 à 5 km zijn we iets na drieën weer in Vincelles. Paul heeft zo niet veel van de GP van Zandvoort gemist. Hij ziet Max Verstappen in het spannende laatste deel van de race winnen. We hebben vandaag 43 km gereden en 12 sluizen gezien.