Maandag 5 september 2022

5 september 2022 - Coulanges-sur-Yonne, Frankrijk

Het heeft vannacht stevig geregend, we werden er zelfs wakker van. De weersvooruitzichten voor vandaag, die gisteren nog zeer slecht waren, zijn vandaag helemaal omgedraaid. De rustdag, omdat het de hele dag zou gaan regenen, slaan we dus over. We rijden nadat we bij de supermarkt in Vincelles boodschappen gedaan hebben, door naar de volgende stek op onze route. Dit is in Coulanges-sur-Yonne een zeer eenvoudige camping. Alles is er erg basic en zwaar gedateerd. Het sanitair is echter wel netjes en schoon. Het afvalhoekje lijkt wel een Italiaanse toestand, zoals wij die op Sicilië gezien hebben. Gezien de prijs die we hier betalen, is het acceptabel. Na de lunch ( een baguette cerial) stappen we op de fiets richting Mailly-le-Château, het eindpunt van gisteren.

220905 haventje

Bij Chatel-Censoir komen we langs een haventje. Hier liggen ook huurboten van Le Boat, de firma die we op Canal du Midi ook regelmatig tegen kwamen.

220905 rotsformatie I 220905 rotsformatie II

Zo tegen het eindpunt van onze tocht komen we langs deze mooie rotsformaties. Er is hier een gerenomeerde school voor alpinisme gevestigd, die gebruik maakt van de loodrechte kalkrotsen die tot wel 60 meter hoog zijn. Er vliegen bij deze rotsen een zeldzaam soort valken rond (mantelvalk).

220905 saillant detail

Bij de foto van het saillante detail mogen jullie zelf invullen wat je er in ziet. Het laatste stukje van 500 mtr van onze tocht moeten we op de straat rijden. Dit brengt niets en we rijden niet graag op straat als dat niet nodig is. We slaan dit kleine stukje daarom over. We hebben gisteren veel boten op rivier/kanaal gezien, maar vandaag is het nog veel drukker. Er liggen veel vaker twee boten in de sluis om geschut te worden.

220905 Château de Faulin

Op de terugweg ligt Château de Faulin er beter bij om een fofo van te maken. Na 38,75 km en zeven sluizen staan we weer bij de camper. Met 31ᵒ op de thermometer was het vandaag knap heet. Rijwind en af en toe schaduw maakten het gelukkig goed te rijden. We worden vanavond weer op een regenbui met onweer getrakteerd. De schotelontvangst houdt er met dit weer ook mee op.

1. Lilian:
    8 september 2022
    wat n mooie omgeving. genieten we lekker van mee op afstand