Dinsdag 6 september 2022

6 september 2022 - Coulanges-sur-Yonne, Frankrijk

Omdat het weerbericht voor vandaag aangeeft dat het al om twee uur gaat regenen en onweren, gaan we ‘s morgens vroeger op pad.

220906 wasplaats 220906 ophaalbrug

In Pousseaux zien we een mooie wasplaats en ophaalbrug. Na zo’n 9 km zijn we bij Clamency. Hier waren wij al eens in 2012 met onze huurcamper.

220906 Flotteurs

In het kanaal bij Clamecy zijn ze bezig met tv-opnames van Flotteurs.

Van de 16e tot de 19e eeuw werden in de Morvan (de streek hier) boomstammen gekapt in in het voorjaar gemerkt en gebundeld en via beken en riviertjes afgevoerd naar Clamecy. Hier worden de boomstammen op ingenieuze wijze tot langwerpige flotten samengevoegd, die ook wel houttreinen worden genoemd de zogeheten “flotteurs” menden deze, balancerend op de stammen over de rivier naar Auxerre. Daar werden ze nogmaals gebundeld tot de dubbele lengte en breedte voor het verdere transport via de Yonne en de Seine naar Parijs. De laatste partij arriveerde in 1923 in Clamecy. Nu spelen ze het een paar keer per jaar na.

220906 Clamecy 220906 nooit in gebruik genomen

De toren van de kapittelkerk van Sint Martin uit de 12e tot de 16e eeuw gebouwd, steekt hoog boven het stadje uit. Iets buiten Clamecy zien we langs het kanaal een “vuurtoren” met een groot gebouw er achter, dat helemaal dichtgespijkerd is. Men is hier eens een project begonnen om een uitgaansgelegenheid te creëren met een aanlegplaats voor boten. Het is nooit wat geworden. We fietsen tot aan Brèves, ons eindpunt van vandaag. We rijden terug terug tot aan Clamecy, waar we een lekkere panini gaan eten. Iets over twee uur zijn we terug. De regenbui met onweer is opgeschoven tot vijf uur. Om zes uur begint het dan echt te regenen en het dondert af en toe. We rijden vandaag 43 km en we komen langs 13 sluizen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade