Woensdag 7 september 2022

7 september 2022 - Coulanges-sur-Yonne, Frankrijk

Het weer ziet er niet zo denderend uit en het regent af en toe. We blijven nog maar een dag extra op deze camping, onze uitgestelde rustdag. We brengen de ochtend door met het schoonmaken van de vloer en het bijwerken van ons reisboek en de administratie. De ochtend is zo voorbij. Na de lunch klaart het wat op en rijden we naar het centrum van Coulanges.

220907 stadhuis220907 Flotteur220907 huis met torentje

Op het plein voor het stadhuis staat een beeld van een flotteur in volle actie. Iets verderop in de straat zien we een vervallen huis met torentjes.

220907 Notre Dame 220907 glas-in-lood raam 220907 kruiswegstatie

We rijden naar de Notre Dame. Deze kerk is van de 16e eeuw, tamelijk sober, maar wel met een mooi glas-in-lood raam en mooie kruiswegstaties.

Het raam: de 13 tranen stellen de apostelen en Judas voor. De ster erboven het Goddelijk licht en de vlammen de hel. De rode zon stelt de kruisiging van Jezus voor. De witte zon stelt de opstanding van Jezus voor. Daartussen bevinden zich drie vierkantjes, die de aarde, lucht en water voorstellen. Het hemelse licht zit altijd bovenaan, het omvat de vierkantjes.

We rijden terug naar de camper en kunnen een poosje buiten zitten totdat het te koud wordt.