Donderdag 8 september 2022

8 september 2022 - Chaumot, Frankrijk

We verhuizen van Coulanges-sur-Yonne naar Chaumot. We komen op een camping terecht met een Nederlandse eigenaar, dat praat wel zo makkelijk. De camping staat vol met Nederlanders en een enkele Fransman. Er zijn er dus meer die zo denken. De schrik slaat ons om het hart, als we, na ons bij de receptie gemeld te hebben, de camper niet wil starten. De accu lijkt totaal dood. Nu hebben wel weer een enorme rottige rammelweg gehad, waarbij het kruidenrekje zelfs van de wand af viel. Paul kijkt de klemmen van de accu na en hij haalt de klem er af en doet hem dan (waarschijnlijk beter) er weer op. Proleem opgelost, hij start meteen. We zetten de camper op zijn plek en dan barst er een bui los. Het blijft raar weer. Pas na 15:00 uur lijken de buien voorbij en stappen we snel op de fiets. We gaan niet de geplande 21 km naar Brèves fietsen, maar we gaan de andere kant op. Op een kleine 12 km komen we maar liefst 28 sluizen tegen. Hiervan worden er 16 als een soort sluizentrap beschouwd.

220908 kunstenaar in sluishuisje 220908 zicht op twee sluizen

Sommige sluishuisjes worden ’s zomers door kunstenaars als atelier gebruikt. We houden het niet droog onderweg en de poncho’s moeten er aan te pas komen. We rijden nog twee sluizen verder in de regen, maar vinden het dan welletjes en keren bij het eind van de sluizentrap bij Port Brulé om. De tunnels bij de waterscheiding van Seine-stroomgebied en Loire-stroomgebied bewaren we voor een volgende tocht.

220908 naakte juffer

Onderweg ziet Ellen nog een Naakte Juffer (herfsttijloos).Na 25 km fietsen zijn we terug bij de camper en de regen is onderweg opgehouden.