Vrijdag 22 maart 2024

22 maart 2024 - Riel, Nederland

Het is droog als we aan ons fietsrondje beginnen. In het dorp Riel vinden een beeld van “de Goede Duitser”

240322 Karl Heinz Rosch

Op 6 oktober 1944 redde de Duitse soldaat Karl-Heinz Rosch de Goirlese kinderen Toos (5 jr) en Jan (4 jr) Kilsdonk. De kinderen waren aan het spelen bij de waterput op het erf. Geallieerden en Duitsers waren in hevig gevecht met elkaar. Karl-Heinz ziet Toos en Jan. Hij pakt ze onder zijn arm en snelt naar de schuilkelder. Daar herenigt hij hen met hun moeder. Zelf gaat hij weer naar buiten, waar hij sterft door een mortiergranaat. Hij is dan 18 jaar en 3 dagen oud. Dit beeld is een eerbetoon aan hem en allen die het goede doen in kwade tijden.

We rijden via het Bels Lijntje richting Rijen. Dan begint het te motregenen. Het wordt steeds erger. We komen bij Hulten bij restaurant “Stad Parijs” waar een luisterpaal staat. Als we uitgeluisterd zijn, gaan we het restaurant binnen voor een kop koffie met appeltaart. Weer wat opgewarmd nemen we een verkorte route naar Gilze. Deze weg loopt langs vliegveld Gilze-Rijen.

240322 Straaljager 240322 Grashopper

Voor de ingang staan een straaljager en een helikopter opgesteld. Daar men bezig is met de weg, kunnen we jammer genoeg 2 luisterpalen en een bezienswaardigheid hier vlakbij niet beluisteren en bekijken. Ook in Gilze zijn er verscheidene omleidingsroutes. Na boodschappen gedaan te hebben, rijden we naar Riel, waar we bij de cafetaria aldaar nog van een broodje kroket genieten. Als we de cafetaria uitkomen, is het echt aan het regenen. Bij de camper aangekomen, is de boerderijwinkel open.

240322 koe met kalf

Terwijl Ellen melk en hangop haalt, ziet Paul in de stal een koe met een heel jong kalfje. Aangezien dit een biologische boerderij is, blijven kalfjes bij hun moeder. Bij elkaar vandaag hebben we 35 km gefietst.

1. Maaike:
    22 maart 2024
    Dan zie je dat er ook menselijke vijand soldaten waren, die verplicht waren om te vechten. Dan krijg je de tranen in de ogen, dat zo'n jonge man deze menselijke daad met de dood heeft moeten bekopen. Gelukkig dat dit standbeeld er ter ere van hem is geplaatst. Dan wordt dat niet vergeten.
  2. Lilian:
    1 april 2024
    uiteindelijk werden alle jonge mannen ook maar gestuurd. Ze hadden thuis ook familie. Goed om dit soort standbeelden te zetten, dat dit soort zaken niet vergeten worden.

Jouw reactie