Donderdag 21 maart 2024

21 maart 2024 - Rotterdam, Nederland

Wij nemen afscheid van camperplaats “Het Beekdal” in Wouw. Wij rijden nu naar Riel, iets ten oosten Van Gilze. Daar gaan we bij een biologische boer staan. De boerderij is direct aan de fietsroute gelegen. Na de lunch stappen we meteen op de fiets en rijden op deze manier over de oude spoorlijn genaamd “Bels lijntje”. Dit was vroeger de spoorverbinding tussen Tilburg en Turnhout. In 1973 reed de laatste officiële trein. We komen aan bij Schijnvliegveld “De Kiek”

240321 Schijnvliegveld  de Kiek 240321 Overzichtsbord 240321 Messerschmidt 240321 bunker

De Duitsers hebben een vliegveld aangelegd dat er net zo uitzag als het vliegveld Gilze-Rijen. Het was de bedoeling de geallieerden te misleiden. Er waren nep hangars, nep vliegtuigjes (van hout) en een bunker. Er was een katrolbaan gemaakt waarover de Duitsers een Messerschmidt voort bewogen alsof deze ging opstijgen. De Engelsen hadden al gauw in de gaten dat alles nep was.

240321 Mariakapel 240321 bisschopswapen 240321 wapen Prins Maurits

We rijden verder en komen dan bij een kapelletje dat gewijd is door Mgr. Baeten.  Daarom staat zijn bisschopswapen erop. Binnen vinden we een oud wapen dat ze tussen de puinhopen gevonden hebben. Het is het wapen van Prins Maurits, die heer was van Breda en omgeving.  We vervolgen onze tocht tot aan voormalig Duits Militair Kamp “Prinsenbosch”. De Duitsers hebben hier heel veel gebouwen neergezet in de vorm van een dorp. Daarom is het niet gebombardeerd. Wij kunnen er niet terecht omdat het nu gebruikt wordt als AZC. Wij rijden verder naar Gilze, doen daar de boodschappen en rijden dan terug naar de camper in Riel. De tocht van vandaag was 31,75 km lang.

Jouw reactie