Woensdag 20 maart 2024

20 maart 2024 - Wouw, Nederland

Vandaag fietsen we richting Hoogerheide. Ter hoogte van Wouwse Plantage zien we een grenspaal.

240320 grenspaal

Deze paal stamt uit 1843 en was het gevolg van de afscheiding van België. In 1904 is deze grenspaal neergehaald voor de verkeersveiligheid. 100 jaar later is de paal weer in ere hersteld.

240320 oorlogsmonument

In Huijbergen aangekomen zien we bij de kerk het oorlogsmonument. Het is getiteld “Bevrijding” en staat symbool voor het verzet, de bevrijding en de wederopbouw van Huijbergen. Even buiten Huijbergen komen we bij een luisterpaal die het verhaal verteld van een Canadees die al vele gevechten gevoerd had, maar de slag hier de zwaarste noemde.

240320 Flakstellung

Bij vliegbasis Woensdrecht zien we Flakstellung Buitendreef, die ingericht was om de Duitse luchtafweerkanonnen tegen vijandelijke luchtaanvallen te beschermen.

240320 Verkeerstoren in het Kooibos

Iets verderop in het Kooibos vind je een replica van de rood-wit geblokte verkeerstoren, die in de jaren 40 dienst deed voor de vliegbasis Woensdrecht.

240320 De Volksabdij

We fietsen door naar De Volksabdij in Ossendrecht waar een informatiecentrum zou zijn. Wij kunnen er niet terecht, want het is nu een opvangcentrum voor Oekraïners. We rijden dan verder naar Hoogerheide. Daar genieten we van een broodje kroket en een kop koffie. We vragen daar meteen naar de volgende luisterpaal.

240320 Canadese soldaat Op een rotonde in Hoogerheide

De serveerster weet ons zowaar te vertellen waar die staat. Hier horen we het verhaal van een 13-jarige jongen die vanuit zijn schuilplaats Canadese bevrijders ziet, maar later als hij buiten komt, ze dood aantreft

240320 schaap

We zien in een tuin bij een huis een stel leuke schapen. We denken dat het Hamshire Down schapen zijn.

240320 Shermantank

We rijden naar Woensdrecht, waar een Sherman tank staat opgesteld. Dit is een originele tank, die door de Canadezen werd gebruikt. Als we Woensdrecht doorgefietst zijn, komen we weer bij een luisterpaal. Het verhaal gaat over “Black Friday”, een zwarte dag tijdens de Slag om de Schelde.

De Canadees die dit verslag doet, heeft het idee, dat er verkeerde keuzes gemaakt zijn. Het moeilijk begaanbare, open terrein en de route langs het dijkje maakt hen tot een makkelijke prooi.

Dit is voor vandaag het laatst te bezoeken item en we beginnen dan aan de terugreis naar de camper. We rijden via Heerle om daar te kijken wat asperges moeten kosten. Maar € 22,50/kg is ons toch echt te zot. We hebben vandaag maar liefst 48 km gefietst.

Jouw reactie